books-927394_1280.jpg
Jongeren aan het woord Gastblog van Ava van Reisen

4 tips om uitstelgedrag tegen te gaan

Deze tips zijn voor alle mensen die iets té bekend zijn met uitstelgedrag. We kennen het allemaal wel: je weet ruime tijd van tevoren dat je een deadline, toets of huiswerk hebt en je hebt de dagen daarvoor geen zin of tijd om eraan te beginnen. Op een gegeven moment heb je jezelf ervan overtuigd dat je toch écht moet beginnen. Na een boek opengeslagen te hebben, en misschien één bladzijde te hebben gelezen, ga je fijn jammen op dat nieuwe nummer of doelloos door Instagram scrollen. Na een kwartier snap je dat het zo echt niet opschiet. Je bent boos op jezelf, werkt verder, en twee pagina’s later begin je weer opnieuw. Ik worstel zelf al zo lang met dit probleem. Ik heb het uiteindelijk wel op tijd af, maar zelden zonder stress. Altijd nét voor de deadline of voor de dag van een toets. Toch heb ik inmiddels een paar tips gevonden die mij helpen! Hier zijn vier tips om een uitstelgedrag te voorkomen en tegengaan.  

1. Uitstellen voorkomen

Heel cheesy, maar: een goed begin is het halve werk. Om niet uit te stellen is het belangrijk om het te voorkomen. Bij mij werkt niet aan nieuwe series beginnen bijvoorbeeld heel goed. Als ik weet dat ik veel tijd nodig heb om me op iets te concentreren en om iets af te krijgen, werkt het ontzettend tegen om precies dan aan een nieuwe serie verslaafd te zijn. Daarom wacht ik hier altijd expres mee tot bijvoorbeeld de vakantie. Als je thuis zit en toch geen fijne binge-serie hebt, kun je ook gewoon aan je schoolwerk beginnen!

2. Jezelf belonen

Deze tip moet niet al te vaak gebruikt worden, maar hij werkt wel erg goed! De truc is effectief als je bijvoorbeeld iets moet lezen voor huiswerk en het schiet totaal niet op. Spreek met jezelf af dat je bij het eind van de paragraaf op de volgende pagina een stuk chocola of een koekje mag. Op deze manier wil je verder lezen en schiet het eindelijk een beetje op!

3. Alleen eten als je begint 

Deze tip lijkt op tip twee, maar deze gaat meer over het voorkomen van uitstellen. Het idee van deze tip is dat je tegen jezelf zegt dat je alleen maar mag eten als je begint met werken. Als ik thuis kom van school, heb ik vaak de neiging om met eten op de bank neer te ploffen en verder niks te doen. Zo blijf ik dan een paar uur zitten, omdat ik geen reden vind om met huiswerk te beginnen. Als ik mezelf vertel dat ik pas mag eten als ik mijn boek opendoe en begin met lezen, wordt het werken iets om naar uit te kijken! Je weet immer dat je dan mag eten.

4. Remember the big picture

Als je een keer écht heel erg wanhopig bent en niet meer weet waarom je überhaupt verder zou werken, helpt deze tip echt goed: neem even een kleine pauze en vraag jezelf af waarom je het belangrijk vindt. Waarom werk je aan school en waarom wil je je huiswerk af hebben? Bijvoorbeeld zodat je dan meer tijd hebt voor iets wat je leuk vindt? Zodat je goede cijfers haalt en tevreden kan zijn als je je diploma binnensleept? Of gewoon zodat je tevreden bent met je volgende rapport? Denk hier goed over na, hecht niet al te veel waarde aan de specifieke opdracht die je hebt en herinner jezelf eraan waarom je naar school gaat en hoe blij je mag zijn dat je naar school mag gaan en kan leren! Veel succes ermee!

Deze blog is geschreven door gastblogger Ava van Reisen. Lijkt het jou ook leuk om af en toe een artikel voor onze website te schrijven of heb je hier vragen over? Stuur een mailtje naar cherelle@teamalert.nl. Wil je graag in gesprek voor persoonlijke steun of advies? Dan kun je terecht bij de Kindertelefoon

Share dit!