wooden-mannequin-791720_1280.jpg

Dit is hoe jongeren de groeiende sociale druk ervaren

Het jongerenpanel van TeamAlert is uitgegroeid tot een klein goudmijntje aan kennis over jongeren. Iedere week vragen we jongeren online, maar ook via co-creatiesessies en focusgroepen om hun heerlijke ongezouten mening over allerlei thema’s die in hun belevingswereld spelen. Gelukkig voor jou delen wij ieder kwartaal de belangrijkste inzichten van deze groep 12- tot 24-jarigen. Deze keer aandacht voor de groeiende sociale druk onder jongeren!

1. Jongeren zijn naar eigen zeggen teveel bezig met social media

De angst om iets te missen speelt een steeds grotere rol onder jongeren. Dit is het bekende FOMO; Fear Of Missing Out. 42% van de jongeren uit ons panel vindt dan ook dat zij teveel bezig zijn met social media en 51% vindt dat zij veel tijd op social media doorbrengen. Slechts 7% zegt niet (te)veel tijd aan social media te besteden. De voornaamste redenen om hiermee bezig te zijn? Uit verveling (83%), geen zin om aan studie/werk te beginnen (56%) en zodat vrienden weten waar ze mee bezig zijn (41%). Gelukkig ontstaat er langzaam een omgekeerde trend, JOMO; Joy Of Missing Out. Bij JOMO gaat het om bewust afsluiten van social media om te genieten van het feit dat er geen afleiding is. 41% van de jongeren uit ons panel zet ook wel eens bewust het internet uit, omdat zij dit als prettig ervaren.

2. Instagram gaat likes verbergen

Met meer dan twee miljoen Nederlandse gebruikers, is Instagram is één van de grootste ‘influencers’ als het om sociale druk en het zelfbeeld van jongeren gaat. Op Instagram draait het om zien en gezien worden. Iedereen kan met goede belichting de perfecte bikinibody faken en ook iedereen kan voor een leenauto gaan staan en doen alsof het jouw Ferrari is. Eerlijk is eerlijk: social media moedigt dit neppe gedrag aan, je wordt immers voortdurend beloond met likes. Likes zijn meer dan digitale hartjes; likes zijn een indicatie van populariteit. Als reactie hierop is Instagram van plan om de like-teller van foto’s en video’ te verbergen. Dit moet ervoor zorgen dat de relatief jonge gebruikers zich minder gaan vergelijken met anderen en daardoor bezig gaan met de boodschap van een bericht, in plaats van de populariteit ervan.

Bron: Commen

3. Deze acties vragen aandacht voor asociaal gedrag op internet

Het negatieve zelfbeeld van jongeren en de sociale druk die hierbij komt kijken, is ook te wijden aan de manier waarop op internet gecommuniceerd wordt. Sire heeft daarom #DOESLIEF in het leven geroepen. Met deze hashtag vragen ze aandacht voor schelden op social media, maar ook voor ander asociaal gedrag als bumperkleven en voordringen. Slachtofferhulp roept jongeren op tot stoppen met het plaatsen van kwetsende opmerkingen op social media met #socialslachtoffer. Tot slot is het bij YouTube binnenkort ook niet meer mogelijk om reacties achter te laten bij video’s met kinderen uit voorzorgsmaatregel. Wij hopen dat dit het zelfbeeld van de jongerengeneratie helpt verbeteren, maar uiteraard gaan we het effect hiervan toetsen onder ons jongerenpanel. 

Meer weten over het jongerenpanel en wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Delen gaat nooit vervelen