DeathtoStock_Wired9.jpg

Dit vinden jongeren van het appverbod en meer behoefte aan kennis

Met een kleine 1.400 (and counting) leden op de teller is het jongerenpanel van TeamAlert hard aan het groeien! Wekelijks betrekken wij jongeren bij maatschappelijke vraagstukken en vragen we om hun eerlijke mening over thema's uit hun belevingswereld. Ieder kwartaal mag jij je een kleine geluksvogel noemen, want dan lichten we een tipje van de sluier op over de kennis die wij in huis hebben gehaald. Lees snel verder en kom erachter wat er allemaal gaande is achter de digitale deuren van TeamAlert! 

1. Meer behoefte aan kennisvideo's onder jongeren
Met het jongerenpanel doen wij natuurlijk een heleboel kennis op over de 12- tot 24-jarigen, maar heeft deze doelgroep zelf eigenlijk ook behoefte aan meer kennis over bepaalde onderwerpen? Voordeel van het panel: we kunnen het gewoon aan ze vragen! Wat bleek? Jongeren hebben wel degelijk vraag naar meer informatie over specifieke onderwerpen. Bij voorkeur in de vorm van een video. Om die reden is TeamAlert begonnen met de ontwikkeling van een aantal zogeheten kennisvideo's. Het idee is simpel: in een video van maximaal een minuut leggen we alle ins & outs uit over een door de jongeren gekozen onderwerp. De kennisvideo's gaan over thema's als 'studiefinanciering & geld lenen', 'de speekseltest', 'slapen' en 'burn-outs'. Benieuwd naar deze video's (natuurlijk ben je dat!). Je bekijkt ze op ons YouTube-kanaal

2. Dit vinden jongeren van het appverbod

Op 1 juli is nu dan echt het appverbod ingegaan. Wat vinden jongeren hier eigenlijk van? Wij vroegen het aan ze. Net iets meer jongeren vinden het appverbod een goed idee: 56%. Een meerderheid, 54%, geeft ook aan dat zij zich aan het appverbod gaan houden. 69% vindt leeftijdsgenoten die hun smartphone in het verkeer gebruiken zelfs onverstandig! 

3. Jongeren bijna dagelijks online

Van de Nederlandse 12- tot 25-jarigen was 95% bijna dagelijks online in het afgelopen jaar. Dat doen ze nu vrijwel allemaal via hun mobiel (99% tegen 86% in 2012) en steeds minder via een vaste computer (van 84% naar 63%). Meisjes gebruiken vaker dan jongens sociale netwerken (Facebook, Instagram): 91% versus 83%. Toch best bizar eigenlijk, als je bedenkt dat de meerderheid van deze jongeren moeite heeft om nep van echt te onderscheiden op het internet. Denk hierbij aan fake news, desinformatie, het creëren van nepaccounts en het opzetten van digitale maskers. 

Bron: CBS

Meer weten over het jongerenpanel en wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Delen gaat nooit vervelen