Rij tripvrij - Wil de Pil (header) - eigen licentie (5)

Rij Tripvrij

1 augustus lanceert TeamAlert een vervolg op de campagne ‘Rij tripvrij’. De nieuwe campagne richt zich ditmaal specifiek op de drugssoort xtc. Met de campagne wil TeamAlert de sociale norm zetten dat het niet oké is om onder invloed van xtc deel te nemen aan het gemotoriseerd verkeer. Via een aansprekende video worden jongeren gemotiveerd om een juiste keuze te maken voor een veilige terugrit.

Aanleiding
De effecten van verschillende drugs op het rijgedrag verschillen sterk. Ook identificeren jongeren die andere drugs gebruiken zich niet onderling met elkaar (TeamAlert, 2018). In de vervolgcampagne richt TeamAlert zicht daarom op één drugssoort: xtc. Deze keuze is gemaakt omdat een duidelijk handelingsalternatief voor een veilige terugrit na gebruik van deze drug ontbreekt, terwijl xtc de populairste uitgaansdrug in Nederland is (Nationale Drug Monitor, 2018).

Het gedrag
Het gebruik van xtc is het hoogst onder jongvolwassenen (Nationale Drug Monitor, 2018). Uit een onderzoek van TeamAlert onder 1460 jongeren die xtc gebruiken blijkt dat 16,25% wel eens autobestuurder is na gebruik op eendaags of meerdaags evenement. Gemiddeld wacht deze groep 8 uur met rijden na laatste inname. Het duurt echter zeker 16 uur voordat je bloedspiegel weer onder de maximale waarde zit. 

Sociale norm
Om jongeren te motiveren niet onder invloed te zijn van xtc in het verkeer zijn meerdere gedragsmechanismen tegelijkertijd nodig. Allereerst is het ontwikkelen van een sociale norm belangrijk. Jongeren moeten het normaal gaan vinden geen xtc te gebruiken in het verkeer. In de video zijn een aantal gedragsmechanismen gebruikt om dit te bewerkstelligen. Zo wordt met de afsluitende zin “’Échte vrienden rijden drugsvrij” ingespeeld op de identiteit van jongeren. Door vrienden te betrekken wordt het sociale aspect beïnvloed: groepsdruk, de sociale norm en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een veilige terugreis. De doelgroep wordt zodoende overtuigd dat het gewenste gedrag past bij het zelfbeeld.

Handelingsalternatieven
Daarnaast tonen we handelingsalternatieven voor een veilige rit naar huis. Met de handelingsalternatieven vertellen we jongeren wat ze wel zouden moeten doen, in plaats van te vertellen wat ze niet moeten doen. Ook dit is een beïnvloedingstechniek die helpt om jongeren het juiste gedrag te laten vertonen. Tevens kan op de website van TeamAlert een deal worden aangegaan. Jongeren beloven met de deal dat ze de volgende keer niet onder invloed aan het verkeer deelnemen en geven aan hoe ze dit gaan volhouden.
Daarnaast zorgen we door het positief formuleren van de boodschap dat we de weerstand tegen de boodschap zo klein mogelijk maken. Hiermee laten we zien hoe eenvoudig het is om het gewenste gedrag uit te voeren en geven we de jongeren meer controle over hun eigen gedrag.

Boodschap
Omdat we de inhoud van de video zo helder mogelijk wilden houden hebben we voor één boodschap gekozen: ‘Wacht 16 tot 58 uur met rijden na xtc-gebruik’. Deze tijdsspanne is afgestemd met het Trimbos-instituut en wordt door diverse organisaties gebruikt. Om aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren is het belangrijk om in de communicatie jongeren en situaties te laten zien die herkenbaar zijn. De campagnevideo laat daarom een situatie zien waar xtc het meest gebruikt wordt, namelijk tijdens een festivalbezoek. Dit is tevens de plek waar het voor jongeren het moeilijkst is om het gewenste gedrag vol te houden (TeamAlert, 2018).

Doelgroep
Voor de campagne richten we ons op de onbewust onbekwame gebruiker; oftewel jongeren die denken dat ze veilig aan het verkeer deelnemen, maar eigenlijk te snel weer de weg op gaan na gebruik van xtc. De drug is nog aanwezig in het lichaam. Er is sprake van een kennis-gap. 

Gedragsmechanismen 

In de campagne zijn de volgende gedragsmechanismen gebruikt:

  • Sociale norm
  • Handelingsalternatieven
  • Identiteit
  • Kennisoverdracht
Deel dit artikel!