morning-girl-2715280_1280.jpg
Jongeren aan het woord Gastblog van Karin Lemmens

5 tips voor minder stress

Stress, we hebben het allemaal wel eens gehad. Het stomme van stress is dat het je soms echt kan uitputten. Daarom vertel ik jullie in deze blog de oorzaken en hoe je daar het beste mee omgaat.

1. Je stelt te hoge eisen voor jezelf

Tip: stop met te hoge eisen voor jezelf te stellen! Zolang je je best doet is het goed genoeg. 

2. Je hebt het gevoel dat mensen teveel van je verwachten

Tip: zeg eerlijk tegen deze mensen dat je dit gevoel hebt. Laat je niet overhalen om dingen te doen die teveel van jou vragen. Ga in gesprek met elkaar en kom samen tot een middenweg. 

3. Er ligt teveel in één keer op je bordje

Tip: als je merkt dat er teveel op je bordje ligt, probeer dan alles op te schrijven. Zo vergeet je minder snel dingen en kom je niet voor verrassingen te staan! 

4. Je hebt moeite met 'nee' zeggen

Tip: als je iets eigenlijk niet wilt, geef dit dan eerlijk aan. Raap al je moed bij elkaar en probeer eerst eens simpel een keertje 'nee' te zeggen. 

5. Je krijgt onvoldoende slaap of je houdt er een ongezonde levensstijl op na 

Tip: ga eens een keertje op tijd naar bed en beweeg genoeg! Af en toe een luierdagje inplannen kan ook geen kwaad (maar natuurlijk niet te vaak ;)). Probeer iedere dag iets gezonds te eten. 

Hoe weet je of jij stress ervaart? Er zijn een aantal symptomen die je lichaam afgeven als je teveel druk hebt: rugpijn, hevige hoofdpijn, gewrichtsklachten, pijn in de borst, pijn in armen en benen en vermoeidheid. 

Deze blog is geschreven door gastblogger Karin Lemmens. Lijkt het jou ook leuk om af en toe een artikel voor onze website te schrijven of heb je hier vragen over? Stuur een mailtje naar cherelle@teamalert.nl. Wil je graag in gesprek voor persoonlijke steun of advies? Dan kun je terecht bij de Kindertelefoon

Share dit!