cocktail-4047947_1280.jpg
Jongeren aan het woord Gastblog van Sarona van den ancker

6 tips om meer water te drinken

Water drinken is goed voor je, dat weten we allemaal. Gemiddeld moeten we 1,5 tot 2 liter water per dag drinken. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want in de praktijk kan het best wel lastig zijn om aan deze eis te voldoen. Water kan best smaakloos of saai zijn in vergelijking met al die zoete (fris)drank of misschien ben jij van jezelf al iemand die (te) weinig drinkt op een dag. Toch hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn om genoeg water te drinken! Ik geef je in deze blogs een aantal tips om water drinken makkelijker te maken, zodat jij probleemloos een aantal liter naar binnen tikt.

1. KOOP EEN LEUKE WATERFLES

Water drinken wordt een stuk leuker als je een leuke waterfles hebt om uit te drinken. Je hebt tegenwoordig genoeg kleurrijke en gepersonaliseerde flessen, dus er moet vast wel een leuke voor je bij zitten! Let er wel op bij aankoop dat je fles ook goed waterdicht is, wel zo praktisch als je onderweg bent! Het voordeel van een herbruikbare waterfles is dat je niet steeds nieuwe flesjes hoeft te kopen. Daarnaast spaar je ook nog eens het milieu door geen gebruik te maken van al dat plastic.

2. DRINK EERST WATER, VOORDAT JE NAAR DE FRISDRANK, KOFFIE OF SAPJES GRIJPT

Het kan heel verleidelijk zijn om naar andere dranken te grijpen als je dorst hebt, maar probeer op dit soort momenten eerst eens een glas water te drinken. Heb je hierna nog steeds dorst? Neem dan wat anders te drinken of nog een glas water natuurlijk!

3. PIMP JE WATER

Ben jij niet zo'n fan van water of vind je het saai en smaakloos? Dat kan heel gemakkelijk opgelost worden: voeg wat schijfjes van je favoriete fruit toe! Eigenlijk kan je er van alles in doen wat je lekker vindt. Hier heb je een paar gouden combinaties:

  • Munt-citroen
  • Gember-citroen
  • Komkommer-basilicumblaadjes
  • Limoen-blauwe bessen
  • Aardbei-frambozen            
4. VERPLICHT JEZELF OM MINIMAAL ÉÉN WATERFLES LEEG TE DRINKEN OP EEN DAG

Vul aan het begin van de dag je waterfles en neem deze mee naar school of werk. Probeer aan het einde van je school- of werkdag de hele fles leeggedronken te hebben. Je zult zien dat het steeds makkelijker gaat als je dit iedere dag doet. Vul ook in het weekend een fles en zet deze op je bureau of op tafel, op deze manier zal je lichaam eraan gaan wennen. Is je fles al eerder leeg? Vul hem dan lekker vaak bij.

5. DRINK EERST EEN GLAS WATER ALS JE HONGER HEBT

Heb je het idee dat je de hele dag honger hebt? Drink dat eerst een groot glas water. Het kan namelijk zijn dat je lichaam vocht nodig hebt en dit verward met honger. Na het drinken van een glas water zul je zien dat je honger gestild wordt. Als je daarna nog steeds honger hebt, kan je natuurlijk alsnog die zak chips opentrekken.

6. DRINK VEEL WATER WANNEER JE JE INSPANT

Sporten of intensief bewegen kost veel energie. Hierdoor gaat er veel vocht verloren onder andere omdat je veel zweet. Soms kan je ook helemaal vergeten om genoeg te drinken als je volledig geconcentreerd bent. Toch is dit wel heel belangrijk, zodat je voldoende vocht binnenkrijgt. Dus probeer altijd om een flesje water bij de hand te hebben.

Ik hoop dat deze tips je hebben geholpen om water drinken gemakkelijker te maken. Het kost ook tijd om jezelf te laten wennen om voldoende water te drinken. Dus ook hier geldt: bouw het rustig op, je kunt niet verwachten dat je meteen elke dag twee liter water naar binnen tankt.

Deze blog is geschreven door gastblogger Sarona van den Ancker. Lijkt het jou ook leuk om af en toe een artikel voor onze website te schrijven of heb je hier vragen over? Stuur een mailtje naar cherelle@teamalert.nl. Wil je graag in gesprek voor persoonlijke steun of advies? Dan kun je terecht bij de Kindertelefoon