city-1868530_1280.jpg
Jongeren aan het woord Gastblog van Laurens

Hoe voorkom je een burn-out?

Stress. We hebben er allemaal wel eens last van. Als jongere heb je nou eenmaal een druk leven: school, sporten, uitgaan en afspreken met vrienden... Het kan allemaal best wel veel zijn. Maar wat als je zó veel stress hebt dat het teveel wordt? Dat heet een burn-out. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de jongeren last heeft van klachten die te maken hebben met stress en dat 14% met een burn-out kampt. Dat is meer dan ooit! Hoe komt dat en wat kun jij doen om stress te verminderen en een burn-out te voorkomen?

Eerder noemde ik al dat jongeren nu meer last hebben van stressklachten dan vroeger, maar hoe komt dat? Een groot deel hiervan komt doordat we tegenwoordig heel prestatiegericht en minder snel tevreden met onszelf zijn. Dit komt deels door social media, waar we alleen de leuke en goede kant van onszelf laten zien, waardoor het idee dat je leven alleen maar leuk en perfect moet zijn nog meer naar boven komt.

Er zijn twee 'soorten' spanning: gezonde en ongezonde spanning. Spanning voor een belangrijk proefwerk of een wedstrijd is normaal en het zorgt vaak voor een adrenalinekick. Hierdoor presteren we juist beter. Als datgene waar we zenuwachtig of gespannen voor zijn weer over is, verdwijnt de spanning weer. Dit is gezonde spanning. Maar als je zoveel spanning hebt dat je niet meer goed kan presteren of nachtenlang wakker ligt, noem je dat ongezonde spanning. Ongezonde spanning is schadelijk. Het lichaam kan zich niet meer ontspannen, omdat het hoofd maar blijft piekeren en het stressniveau niet daalt. Een opeenhoping van stress en spanningsklachten kan leiden tot een burn-out.

Hier zijn de 5 beste tips die helpen om te gaan met spanning en ongezonde spanning tegengaan!

1. Zorg dat je genoeg slaap krijgt

Slaap is één van de belangrijkste dingen voor een gezond lichaam. Je merkt het zelf ook snel: als je niet genoeg slaap hebt gehad, ben je sneller geïrriteerd, kun je minder aan en heb je minder controle. Zeker als je veel spanning ervaart, is goed slapen erg belangrijk. Hoe fitter, en hoe uitgeruster je bent, hoe beter je stressvolle situaties aankunt. Ook heeft je lichaam even tijd nodig om te ontspannen, dus duik gerust een uurtje eerder je bed in na een stressvolle dag.

2. Stel realistische doelen

Hoge verwachtingen van jezelf hebben is prima, zo kun je immers het beste uit jezelf halen, maar zorg er wel voor dat je doelen realistisch zijn. Niets is meer stressvol dan je doel niet kunnen bereiken. Hoe meer gestrest je bent, hoe slechter het waarschijnlijk gaat. Een doel bereiken geeft een blij gevoel en verhoogt je gevoel van eigenwaarde.

3. Vergelijk jezelf niet te veel met anderen

Wat je ook op social media ziet, niemands leven is perfect. Iedereen heeft wel eens een dipje of een tegenslag. Jezelf met anderen vergelijken is onverstandig. Je wordt er ongelukkig van en eigenlijk vergelijk je jezelf met een versie die mensen van zichzelf op social media zetten, dus niet de daadwerkelijke persoon erachter. Iedereen is anders en iedereen heeft zo z'n eigen kwaliteiten en mindere kanten. Net als jij! Probeer je op jezelf te richten, want je hebt controle over maar één leven; dat van jezelf!

4. Verander je mindset

Als je ergens negatief ingaat, gaat het zeker niet lukken. Als je ergens heel zenuwachtig of gespannen voor bent, komt het vaak voor dat je dan gaat denken: “het lukt toch niet”.  Maar als je dat denkt lukt het inderdaad niet en dan beland je in een vicieuze cirkel van mislukkingen. Denk positief: “ik ga een voldoende halen voor die toets, ik heb me goed voorbereid”, “we gaan deze wedstrijd winnen, we hebben hard getraind”. Je zult zien dat als je in jezelf gelooft, het een stuk beter gaat!

5. Geef je grenzen aan

Neem niet teveel hooi op je vork. Hoe graag je ook wilt of hoe lastig het ook is om nee te zeggen, dit is de ultieme manier om jezelf over de kop te werken en dat is niet gezond. Respecteer jezelf en neem de tijd die jij nodig hebt en doe niet meer dan je aankan. Zo zul je uiteindelijk ook beter werk leveren en kwaliteit gaat boven kwantiteit!

Deze blog is geschreven door Laurens. Lijkt het jou ook leuk om af en toe een artikel voor onze website te schrijven of heb je hier vragen over? Stuur een mailtje naar cherelle@teamalert.nl. Wil je graag in gesprek voor persoonlijke steun of advies? Dan kun je terecht bij de Kindertelefoon.