cow-3961387_1280.jpg
Jongeren aan het woord Gastblog van Luna Wierenga

Waarom ook jij mee moet doen aan de Nationale Week Zonder Vlees!

Deze week is het zover: de Nationale Week Zonder Vlees. De bedoeling? Een hele week géén vlees eten, en Nederlanders te laten zien en proeven hoe lekker en makkelijk het is om geen vlees (en vis) te eten en hen bewust te maken van de impact hiervan. Een flexitarisch eetpatroon is namelijk een hele kleine moeite!

Waarom ook jij mee moet doen

Misschien vraag je je nu af waarom ook jij hier aan mee moet doen. Een week geen vlees eten heeft toch helemaal geen effect op de wereld? Dan heb je het goed mis! In een week zonder vlees bespaar je ongeveer 130 liter water. Deze 130 liter was anders gebruikt voor irrigatie, voor de productie van veevoer, veehouderij en de productie van je dagelijkse portie vlees. Daarnaast bespaar je in deze week zo'n 13.3 kilogram CO2 aan broeikasgassen. Dit staat ongeveer gelijk aan 76 kilometer rijden met een gemiddelde auto. Ook bespaar je ongeveer 770 gram aan dierenvlees. 

Het milieu is niet de enige belangrijke reden waarom je minder vlees zou moeten eten. Misschien besef je het niet helemaal, maar het vlees dat je eet is van een dier dat misschien wel een afschuwelijk leven heeft geeft. Horrorverhalen over het leven en de slachting van koeien, kippen en varkens heb je vast wel eens gehoord, maar veel mensen sluiten hun ogen als ze een lekker biefstukje op hun bord zien liggen. Vegetariërs redden in hun leven ongeveer 1167 dierenlevens!

Tips om minder vlees te eten

Oké, de eerste stap naar minder vlees is misschien een beetje lastig. In je dagelijkse maaltijden zit namelijk meer vlees dan je denkt. Daarom hier een paar tips om je een beetje op weg te helpen:

  1. Zoek gerechten op op het internet zonder vlees die je lekker lijken en ga uitproberen wat je het lekkerst vindt!
  2. Kijk eens in het schap met vleesvervangers bij je lokale supermarkt. Probeer verschillende merken en soorten uit, sommige zijn namelijk bijna niet van echt vlees te onderscheiden en bevatten ook nog eens stoffen die je mist als je geen vlees binnenkrijgt.
  3. Als je bang bent om bepaalde voedingsstoffen en vitamines te missen die normaal gesproken in vlees zitten, kun je vitaminepillen slikken.
  4. Eet wat je normaal ook zou eten, maar laat alleen het vlees weg en vervang deze bijvoorbeeld voor vleesvervangers, boontjes of noten. 
mijn ervaring

Zelf ben ik sinds 1 januari 2019 flexitariër. Een flexi-wat? Ik probeer zo min mogelijk vlees te eten, wat ongeveer op één keer vlees en één keer vis per week uitkomt. Ik had gedacht dat de overgang heel moeilijk zou zijn, maar het viel reuze mee! Ik ben het hele vegetarische assortiment aan het testen en er zitten hele lekkere vleesvervangers tussen. Mijn persoonlijke aanrader zijn de vegetarische 'kip'nuggets van De Vegetarische Slager, zeker de moeite waard om te proberen!

Meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees? Via de website van de Week Zonder Vlees kun je je aanmelden. Je krijgt dan dagelijks recepten toegestuurd en je wordt op de hoogte gehouden van de hoeveelheid water, CO2 en dieren die jij gespaard hebt door mee te doen. 

Deze blog is geschreven door Luna Wierenga. Lijkt het jou ook leuk om af en toe een artikel voor onze website te schrijven of heb je hier vragen over? Stuur een mailtje naar cherelle@teamalert.nl. Wil je graag in gesprek voor persoonlijke steun of advies? Dan kun je terecht bij de Kindertelefoon


Ik doe mee met de Nationale Week Zonder Vlees

    deals gesloten

    Hoe ga jij meedoen?

    Je kunt maximaal 2 beloften doen, deselecteer Kies minimaal 1 belofte

    Beloofd

    Ik eet wat ik normaal eet, maar dan zonder vlees

    Lekker bezig!

    Tip:

    In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Vleesvervangers kun je natuurlijk ook toevoegen, deze zijn meestal gelijkwaardig aan vlees. 

    Kijk op de website van De Week Zonder Vlees voor een overzicht met heel veel lekkere recepten zonder vlees. 

     

    Ik slik vitaminepillen

    Lekker bezig!

    Tip:

    Het voedingscentrum adviseert voor volwassenen om dagelijks 2,8 microgram vitamine B12 te gebruiken. Dit advies is ruim opgesteld. Dit houdt in dat de meeste mensen met een lagere hoeveelheid uit de voeten kunnen, met name jongeren. 

    Vegetarische bronnen van vitamine B12 zijn producten van dierlijke oorsprong zoals 
    melk, melkproducten, eieren en kaas

    Ik ga vleesvervangers uitproberen

    Lekker bezig!

    Tip:

    Vleesvervangers zijn meestal gelijkwaardig aan vlees. In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Wist je dat je tegenwoordig zelfs vegetarische knakworsten, gehaktballen en shoarma kunt kopen? 

    Check de website van het voedingscentrum
     als je meer wilt weten. 

    Ik ga vegetarische gerechten opzoeken en proberen

    Lekker bezig!

    Tip:

    Isabel, de 'hippe vegetariër', heeft hele lekkere vegetarische gerechten op haar website staan. Zeker de moeite waard om in ieder geval een weekje uit te proberen: check ze hier. 

      deals gesloten
      Deel je deal!
      Deel dit artikel!