lunch-box-200762_1280.jpg
Door Luna Wierenga

Zo ga jij gezond back to school!

Inmiddels heeft iedereen de eerste weken in de schoolbanken er weer opzitten. Na een heerlijk lange zomervakantie is de dagelijkse sleur weer begonnen. Misschien ben je wel op vakantie geweest en heb je genoten van het lekkere eten daar. Iets te veel Italiaanse pizza, Spaanse churros of Belgische frietjes? Wellicht heb je wel het voornemen om gezonder te eten dit schooljaar. Hier vier tips om dat voor elkaar te krijgen!

1. Neem groente en fruit mee

Het kost misschien iets meer tijd en moeite in de ochtend, maar het is veel gezonder: neem in een bakje of trommeltje groente en/of fruit mee. Dit kun je precies naar je eigen voorkeuren maken, misschien vind je een salade als lunch wel lekker of juist een bakje met komkommerschijfjes en paprikastukjes voor tussendoor. Dit bevat zeer waarschijnlijk minder suiker dan wat je normaal gesproken mee naar school neemt!

2. Eet verspreid over de dag

Neem kleine porties mee om verspreid over de dag te eten. Door je healthy food verspreid over de verschillende pauzes op te eten, zul je minder snel de neiging hebben om te gaan snacken als je thuis bent. Hierdoor zul je uiteindelijk minder én gezonder eten.

3. Eet een fruitReep

Met je handen in het haar, omdat je de weg kwijt raakt tussen alle zogenaamde gezonde tussendoortjes? Een tip om mee te nemen naar school: de Nakd repen. Ze zijn vegan, glutenvrij en bevatten geen toegevoegde suikers! Wat zit er dan wel in? Onder andere veel proteïnen dankzij de toevoeging van gepofte soja, dadels, cashewnoten en rozijnen. Daarnaast ook laag in calorieën: de repen zijn allemaal rond de 100 calorieën! Bovendien zijn ze in allemaal verschillende smaken te verkrijgen, er zit dus sowieso wel één tussen die je lekker vindt. Kortom: een echte aanrader.

4. Denk aan Een flesje water

Duurzaam en tegelijkertijd gezond bezig zijn? Hergebruik je plastic flesje of neem een Dopper mee naar school. Dit is een plastic fles die je hergebruikt en elke keer kan hervullen met kraanwater. Dit zorgt ervoor dat je voldoende vocht binnenkrijgt op een dag en het is veel gezonder dan als je een flesje frisdrank of limonade meeneemt. Terwijl je gezond bezig bent met water drinken, ben je ook nog eens duurzaam bezig: je gooit geen plastic flesjes meer weg! Als je dan toch zo goed bezig bent, schaf dan een oldschool broodtrommel aan. Zo heeft het milieu en de dieren geen last van jouw weggegooide plastic broodzakjes.

Deze blog is geschreven door Luna Wierenga. Lijkt het jou ook leuk om af en toe een artikel voor onze website te schrijven of heb je hier vragen over? Stuur een mailtje naar cherelle@teamalert.nl. Wil je graag in gesprek voor persoonlijke steun of advies? Dan kun je terecht bij de Kindertelefoon.