cold-1284028_1280.jpg
Jongeren aan het woord Gastblog van Sarona van den Ancker

Zo overleef jij de wintertijd!

Het is koud. Je kijkt op je wekker en het is 7:20 uur. Je vindt dat je nog wel tien minuten kan blijven liggen. Dan begint dat onbehagelijke gevoel aan je te knagen... Je moet straks je overheerlijke, warme bed verlaten! Zodra je de deken van je afgooit word je overrompeld door de kou van buiten. Je opent je gordijnen, het is nog donker en voor je gevoel is het midden in de nacht. Al goed, je hebt geen keus en besluit je dikste sokken aan te doen om deze ochtend iets dragelijker te maken. Bij het ontbijt zit je met gespleten oogjes aan tafel om de felle lichtstralen van de lamp niet in je pupillen te laten schijnen. Je moet eigenlijk tempo gaan maken om de bus nog te halen, maar je voelt je duf en sloom. Gaat elke ochtend er bij jou ook zo aan toe? Voel je je moe, heb je minder energie en mis je de voorjaarszon op je snoet? Dan kan ik je de hand schudden!

Iedereen heeft zo een voorkeur qua seizoen, maar de wintertijd valt niet bij iedereen in goede aarde. Ik vond die donkere dagen nog wel wat sfeer hebben rond de feestdagen in december. De kerstverlichting, verlichtte rendieren en versierde kerstbomen zorgde voor een gezellige en gemoedelijk sfeer. Maar toen brak januari aan. Geen feestdagen meer om naar uit te kijken, geen lekker weer en voor je gevoel was het driekwart van de dag donker. Ik merk het vooral heel erg met opstaan, ik kan gewoon heel moeilijk uit bed komen. Vooral als je dan je warme nest moet verlaten en de koude buitenlucht tegemoet gaat: VRESELIJK! Dit is wel even anders in tegenstelling met de zomerdagen, dan spring ik toch stukken vrolijker en energieker mijn bed uit. Misschien heeft die schakeling van zomer- naar wintertijd toch een grotere invloed op het menselijk lichaam dan we denken...

Het is ook niet gek, er is niet voor niets laatst een hele discussie geweest rondom de afschaffing van de winter- en zomertijd. Ons hele lichaam is een beetje van slag, omdat ons ritme opeens wordt omgegooid. De verandering gaat op zich altijd redelijk geleidelijk, eind augustus begint het steeds wat eerder donker te worden en ook ’s ochtends is het langer donker. Echter is er altijd dat beruchte weekend eind oktober waarin je hele ritme wordt omgegooid. Een winterslaap houden zit er helaas niet in, maar hoe kunnen we de wintertijd toch iets beter doorkomen? 

1. Houd een vast ritme aan
Hoe moeilijk en verleidelijk het ook is om in het weekend langer in bed te blijven liggen, probeer toch om op ongeveer hetzelfde tijdstip op te staan als op een doordeweekse dag. Dit geldt ook voor het tijdstip dat je naar bed gaat. Je zult merken dat je lichaam aan het ritme gaat wennen, waardoor je uitgeruster wakker wordt. Natuurlijk is dit soms makkelijker gezegd dan gedaan, want een dagje uitslapen is ook wel eens lekker. Wanneer het kan, probeer ritme vast te houden!

2. Zorg voor donkere gordijnen

Hoe donkerder je kamer, hoe minder snel je nachtrust verstoort zal worden door ongewenste lichtstralen. Je zult hierdoor waarschijnlijk meer uitgerust zijn en een stuk energieker uit bed kunnen komen.

3. Maak je kamer sfeervol

Vind je het vervelend dat het al zo vroeg donker wordt? Geef je kamer dan een sfeervolle metamorfose! Steek wat kaarsjes aan op je kamer en koop een lichtsnoer om aan je bed te hangen. Hoppa, je zult zien dat die wintertijd ook zeker iets positiefs met zich mee kan brengen.

4. Zomerse herinneringen

Denk terug aan de leuke tijden die je hebt beleefd afgelopen zomer. Ga even terug in het moment naar die ene leuke vakantie of die stranddag met vrienden. Pak desnoods de foto’s erbij en maak een mooi fotoboek met de leukste herinneringen! Zo kan je toch een beetje ontglippen aan de winter...

Ik weet niet hoe jet met jullie zit, maar ik kan nu al weer uitkijken naar de lange zomerdagen!

Deze blog is geschreven door gastblogger Sarona van den Ancker. Lijkt het jou ook leuk om af en toe een artikel voor onze website te schrijven of heb je hier vragen over? Stuur een mailtje naar cherelle@teamalert.nl. Wil je graag in gesprek voor persoonlijke steun of advies? Dan kun je terecht bij de Kindertelefoon

Share dit!