TeamAlert - 2todrive - Eigen licentie (11)

Jongeren positief over rijhulpsystemen in auto: ‘ADAS zijn goede ontwikkeling’

Jij wel eens gehoord van ADAS? Het merendeel van de jongeren geeft aan van wel én heeft zelfs ervaring met de rijhulpsystemen. Hoewel de systemen veel voordelen hebben, geeft een kwart van de jongeren aan dat ADAS kunnen zorgen voor afleiding in de auto, blijkt uit onderzoek van TeamAlert. 

Steeds meer auto’s beschikken over rijhulpsystemen (ADAS: Advanced Driver Assistance Systems), zoals cruise control of parkeerassistentie. Vanaf 2022 wordt een groot aantal ADAS zelfs verplicht in nieuwe auto’s, waaronder noodremsystemen, lane assist en snelheidsbeperkingen. Ook worden de rijhulpsystemen in de toekomst een verplicht onderdeel in het praktijkexamen. Daarom is het belangrijk dat wij leren over de beschikbaarheid en gebruik van ADAS in de auto.

TeamAlert deed onderzoek via een enquête naar de bekendheid en het gebruik van ADAS onder jongeren. Uit deze enquête komt naar voren dat twee derde weleens in een auto rijdt met zulke systemen. De meest gebruikte hulpsystemen zijn systemen die invloed hebben op de snelheid van de auto, die helpen bij het parkeren of die zorgen dat je binnen de rijbaan blijft. Daarnaast vindt 85% van de jongeren ADAS een goede ontwikkeling en vindt ruim driekwart dat autorijden veiliger wordt door hulpsystemen.

ONOPLETTENDHEID OP DE LOER

In het onderzoek werd ook gevraagd naar de redenen om wel of niet met ADAS in een auto te rijden. Meer dan de helft van de jongeren geeft aan met rijhulpsystemen te willen rijden, omdat deze het rijden makkelijker en meer ontspannen maken. Daarnaast is voor vier op de tien jongeren een reden om in een auto met ADAS te rijden dat de systemen het autorijden veiliger maken. Toch zou een derde liever niet met de hulpsystemen willen rijden als ze daar de kans voor krijgen, omdat zij niet willen vertrouwen op technieken waarvan ze niet zeker weten of deze perfect werken.

Daarnaast geeft ruim een kwart van de jongeren aan dat ADAS kunnen zorgen dat je als bestuurder minder goed oplet in het verkeer. Dat komt enerzijds doordat ze het gevoel hebben dat de systemen dat voor hen doen, anderzijds omdat zij afgeleid kunnen raken door de ADAS zelf. Aangezien de rijhulpsystemen verplicht worden voor het praktijkexamen, is het volgens TeamAlert belangrijk om het over dit risico te hebben tijdens de rijopleiding. 

Wil jij weten hoe een ADAS systeem in het echt werkt?! Check deze YouTube-video

Heb jij een mening? Word lid van ons jongerenpanel!
Delen gaat nooit vervelen!