white-2565766_1280.jpg

Slaapproblemen? Zo kom je ervan af!

Klinkt uren naar de klok kijken en de volgende dag weer om 7 uur je bed uit moeten je bekend in de oren? Je bent niet de enige. Dagelijks kampen te veel middelbare scholieren met dit probleem, met chronisch slaaptekort tot gevolg. Nu de oorzaak duidelijk is, weten we ook een manier om ervan af te komen. Maar of die methode goed in de praktijk werkt is een lastigere vraag. 

Het klinkt onschuldig: eventjes je mobiel checken voordat je gaat slapen en zonder dat je het doorhebt is het opeens één uur ‘s nachts. Het is ziekmakend, maar toch overkomt het je regelmatig. Het licht van je mobieltje is ook niet bepaald goed voor je. Doordat je scherm licht uitstraalt, krijgen je hersenen een seintje dat je wakker moet blijven. Het gevolg is dat je soms pas om 2 of 3 uur ‘s nachts in slaap valt. Geen wonder dat je ‘s ochtends om 7 uur niet je bed uit kan komen en tijdens de les in slaap valt. Maar liefst één op de tien jongeren heeft ernstige slaapproblemen blijkt uit onderzoek van de hersenstichting.

Een van die jongeren is Liz (20). Zij heeft vanaf haar 14e moeite met in slaap komen. Hierdoor kon zij ook amper de volgende dag uit bed komen:''na een paar nachten van 4 á 5 uur slaap, was ik niet meer uit bed te branden, ik had gewoon geen energie. Mijn moeder kon dan zeuren en schreeuwen wat ze wilde, maar ik bleef gewoon in bed liggen. Op school leek het alsof alles langzamer ging. Ik kon mij moeilijk concentreren en soms viel ik in slaap tijdens de les. Ik denk dat ik alles het beste kan omschrijven alsof er watten in mijn hoofd zaten’’. Wat Liz doormaakt is heel typerend voor middelbare scholieren. Niet best! Herken jij jezelf in Liz? Of merk jij überhaupt dat je moeite hebt met slapen? Probeer dan op z’n minst het volgende om er stap voor stap vanaf te komen:

Voor iedereen werkt een andere methode, maar de basis is over het algemeen hetzelfde: het rechtzetten van je biologische klok doe je door iedere dag, zelfs in het weekend, 1 á 2 uur voordat je gaat slapen in het donker te zijn. Je raadt het al: je telefoon, laptop en TV horen daar dus niet bij. Vaak helpt een zonnebril in de avond om je ogen te laten wennen. In de ochtend moet het juist weer licht zijn, dus doe dan de gordijnen open. Deze methode klinkt easy, maar in de praktijk blijkt dit verre van makkelijk. Wij weten ook wel dat je niet om half 9 ‘s avonds je mobiel weglegt. Probeer ‘m toch op z’n minst een uur voordat je gaat slapen weg te doen. Dit scheelt een hoop en zo kun je wennen aan de situatie. Kijk hier voor wat je nog meer kan doen en hoe je slaapproblemen bij jezelf herkent. Want een goede nachtrust willen we toch allemaal?

Delen gaat nooit vervelen
Heb jij een mening? Meld je nu aan!