still-life-2338824_1280.jpg

Vitaminetekort? Herken de symptomen

Het is belangrijk om genoeg vitamines binnen te krijgen. Als je er te weinig van eet, kan dit zorgen voor klachten en kan het zijn dat je je minder fit voelt. Welke symptomen kunnen er optreden bij een vitaminetekort en wat kun je er tegen doen? Wij geven het antwoord!

1. Haaruitval
Je hebt veel last van haaruitval of merkt dat de conditie van je haar slechter wordt. 
Oplossing: Biotine, oftewel vitamine B
Wat moet je eten? Eieren, lever, melk, noten en pinda's 

2. Kramp
Je hebt veel last van kramp overdag of 's nachts. Dit kan sneller voorkomen wanneer je sport.
Oplossing: Magnesium, kalium en calcium
Wat moet je eten? Noten zoals amandelen of hazelnoten, pompoen, bananen en appels (en drink genoeg water tijdens of na het sporten)

3. Huiduitslag
Heb jij rode vlekken op je huid? Dit kan zomaar een symptoon zijn van een te kort aan zink. Andere kenmerken van het tekort aan deze vitamine zijn een droge huid, huiduitslag, kneuzingen en een langzame wondheling.
Oplossing: Biotine (B7), Vitamine A, D, E en K
Wat te eten: Noten, pompoenpitten, volle granen, zalm, avocado, bloemkool, champignon, frambozen en bananen

4. Verlamd gevoel in handen of en voeten
Als je vaak last hebt van tintelingen of een verlamd gevoel in je voeten of handen moet je meer vitamine B eten. Deze hebben rechtstreeks invloed op zenuwen dicht bij de huid. Ook kan het depressie, angsten, bloedarmoede en hormonale storingen veroorzaken!
Oplossing: Vitamine B, vooral B6, B11 (foliumzuur) en B12
Wat te eten? Asperges, spinazie, bonen, eieren, oesters, inktvis en mosselen

5. Bobbeltjes op heupen en handen
Hier bedoelen we geen acné mee maar bobbeltjes die moeilijk en pijnlijk zijn om te verwijderen.
Oplossing: Vitamine A en D
Wat te eten? Zalm, lijnzaad, chiazaden, noten. Vitamine A zit vooral in wortelen, zoete aardappel en rode paprika

6. Gele vlekken op het oogwit
Zijn je ogen veel geler dan normaal? Dan wordt dat ook wel geelzucht genoemd
Oplossing: Vitamine B12
Wat te eten? Koeien- of kippenlever, melk, zalm, tonijn en schapenvlees

7. Tandvleesontsteking
Je hebt meer last van gaatjes in je tanden of kiezen of hebt vaak een tandvleesontsteking.
Oplossing: Vitamine D (lekker veel in de zon dus!) en eet genoeg voeding met calcium en fosfor
Wat te eten? Zuivelproducten, bruine rijst, tomaten, bonen, vis, citrusvruchten en druiven

8. Scheuren in de mondhoek
Veelal scheuren in je mondhoek? Hieronder lees je hoe je dit oplost.
Oplossing: Vitamine B, ijzer en zink
Wat te eten? Linzen, pinda's, gedroogde tomaten, sesamzaad en spinazie
Het komt vaak voor bij mensen die vegetarisch eten, maar doe je dit niet eet dan vooral het volgende: zalm, tonijn, mosselen en oesters

Hopelijk zijn je (vage) klachten hierna meteen verdwenen!