fruits-2565817_1280.jpg

Zo maak jij een snelle, gezonde en lekkere lunch!

Als je op de middelbare school zit of studeert is het meenemen van een gezonde, lekkere lunch vaak een lastige opgave. Het eten in de kantine bestaat uit een vette hap, maar het bedenken van een niet saaie variatie op de standaard boterhammen is toch vaak een te grote stap. Om je te helpen met het bedenken van een makkelijke, maar gezonde en gevarieerde lunch geven we een aantal snelle tips en ideeën!

Er zijn verschillende tips om jouw lunch lekkerder, gezonder en leuker te maken:

  1. Heb je in de ochtend geen tijd om je lunch klaar te maken of wil je graag nog wat langer slapen? Maak het dan de avond ervoor al klaar. Veel lunches zijn koud juist lekker om te eten!
  2. Kliekjes! Zorg dat er een extra portie avondeten gemaakt wordt, zodat je het de volgende dag koud kunt meenemen. Doe het overgebleven avondeten in een bakje in de koelkast en je kan de volgende ochtend langer slapen!
  3. Je kunt er ook voor kiezen om het overgebleven eten in te vriezen. Zo heb je op momenten dat je weinig tijd of zin hebt altijd een lunch klaar liggen. 
  4. Neem als tussendoortje een reep met veel granen, noten en chocolade mee. Het is gezonder (en lekkerder) dan bijvoorbeeld een Ligakoeker.
  5. Kun of wil je geen afscheid nemen van brood, maar wil je niet elke dag standaard twee bruine boterhammen? Varieer dan met broodsoorten: boterhammen (bruin, wit, spelt, etc.), pistoletjes, bolletjes en bagels, er is genoeg keus!

Om het (nog) makkelijker te maken staan hier een paar snelle ideeën:

Wraps
Een wrap is een goed alternatief op de boterham en ideaal om mee te nemen! Een wrap kan je beleggen met wat jij lekker vindt, zoals hummus, kipfilet, zalm, avocado, groentespread, sla, komkommer, tomaat, falafel, etc. Maak je eigen ideale combinatie! 

Omelet
Eieren zijn niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond. Een omelet kun je vullen met verschillende groentes: ui, knoflook, prei, spinazie, champignons, noem het maar op! Ook ham en kaas smaken heerlijk in een omelet.

Salade
Het is een fabeltje dat salades alleen worden gegeten door mensen die willen afvallen. Er zijn veel manieren om een lekkere en vullende salade te maken. Voorbeeld: Een blikje tonijn, een pot kikkererwten, een rode ui, een beetje rucola, olijfolie en peper en zout. Geen fan van kikkererwten en/of tonijn? De kikkererwten kan je vervangen met bijvoorbeeld pasta, rijst of quinoa. De tonijn kan je vervangen door falafel of iets anders vega´s wat je lekker vindt!   

Delen gaat nooit vervelen
Heb jij een mening? Meld je nu aan!