#ikslaap challenge - resultaten

Jongeren slapen vaak te kort en slecht. Daarom hebben de Hersenstichting en TeamAlert in samenwerking met IKEA de #ikslaap challenge ontwikkeld die vorige week is afgelopen. Het was een groot succes! Meer dan 2.000 jongeren hebben zich aangemeld. Jongeren hebben laten weten wat ze ervan vonden en wat ze van de challenge hebben geleerd.

 

Huiswerkplanning

“Huiswerk is voor mij vaak een reden waarom ik laat ga slapen. Ik vind dat leraren veel te veel werk op geven en ook nog eens onregelmatig. Als ik beter plan, zou ik beter kunnen slapen, maar waar begin ik? Het zou fijn zijn als mijn ouders mij kunnen helpen."

Opdracht 1 uit de #ikslaap challenge was een opdracht voor een huiswerkplanning. Deze opdracht is door de jongeren goed ontvangen. Ruim een derde van de deelnemende jongeren gaf aan dit de opdracht te vinden waar ze het meeste aan hadden. redenen hiervoor waren het gevoel van rust, minder stress en door het goede organiseren, hadden ze vaker hun huiswerk af.

Offline

Door opdracht 2 - offline gaan op plekken waar je normaal gesproken je telefoon veel gebruikt, gingen jongeren meer lezen en ervoeren ze minder afleiding. Dit hielp goed, 20% van de deelnemende jongeren vond dit de meest leerzame opdracht. "Door deze opdracht kon ik alleen mijn telefoon in de woonkamer gebruiken, niet op mijn kamer wanneer ik in mijn bed lig of wanneer ik huiswerk aan het maken ben!", zei een jongere over deze opdracht.

Tips

De jonge deelnemers voelden zich geïnspireerd door de challenge en kwamen zelf ook met goed tips. Hieronder staan de leukste tips van jongeren.

  • Ga mediteren voor het slapengaan
  • Lees een half uur voor het slapengaan een boek
  • Ga iedere avond om dezelfde tijd naar bed en sta iedere dag op hetzelfde moment op voor een vast ritme
  • Drink rustgevende thee voordat je gaat slapen