In 2022 vielen er onder jongeren als kwetsbare verkeersdeelnemer 55 verkeersdoden. Dit is een stijging van 11 ten opzichte van 2021 (CBS, 2023). Onder kwetsbare verkeersdeelnemers verstaan we (elektrische) fietsers, voetgangers en tweewielers (zoals brommers en scooters; Strategisch Plan Verkeersveiligheid, 2018). Ook bestuurders van nieuwe vervoersmiddelen als speed-pedelecs en licht elektrische voertuigen (zoals de e-step) vallen hieronder. Deze categorieën zijn kwetsbaar, omdat wanneer zij betrokken zijn zij een ongeval, de kans om te overlijden of hier ernstig letsel aan over te houden veel groter is dan bij andere vervoerswijzen. Ze zijn namelijk minder goed beschermd (SPV, 2018).
Jongeren als risicogroep
Vergeleken met volwassenen, gedragen jongeren zich riskanter. Ze zijn meer geneigd tot gevaarlijke gedragingen, gevoeliger voor groepsdruk, en ze hebben minder zelfcontrole (SWOV, 2012). Ook in het verkeer is dit terug te zien. In vergelijking met andere leeftijdsgrepen overlijden jongeren naar verhouding veel vaker door een niet-natuurlijke oorzaak en voor een groot deel betreft dit verkeersongevallen (SWOV, 2012). Jongeren in het bijzonder vormen dus een risicogroep als kwetsbare verkeersdeelnemers. Om deze reden focust TeamAlert zich, als expert op het gebied van jongeren, in deze factsheet op jongeren als kwetsbare verkeersdeelnemers. De informatie uit de factsheet is gebaseerd op wetenschappelijke artikelen, rapporten van kennisinstituten en onderzoeken van TeamAlert. Jaarlijks wordt de kennis in deze factsheet geüpdatet.
Wat weet je na het lezen van deze factsheet:
Wil je nog meer weten over het thema jongeren als kwetsbare verkeersdeelnemers? Download dan de volledige factsheet.
Wil je een keer vrijblijvend sparren over kwetsbare verkeersdeelnemers en de mogelijkheden die TeamAlert biedt op het gebied van verkeersveiligheid? Neem dan contact op met onze adviseur.