Saar Hadders

Gedragsonderzoeker en -ontwerper

Jongeren en de deelscooter

  1. Home
  2. Kenniscentrum
  3. Onderzoeken
  4. Jongeren en de deelscooter
28 augustus 2022 Saar Hadders

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van elektrische deelscooters (Redactie MaaS Communities, 2021). Check, Go Sharing, Felyx en Tier zijn de deelscooteraanbieders in Nederland en worden inmiddels al in 41 gemeenten verhuurd. Voordelen van deelscooters zijn onder andere hun duurzaamheid, de goedkope kosten en hun flexibiliteit. Echter komen er ook steeds meer klachten over het fout parkeren van de deelscooters en gevaarlijk rijgedrag door gebruikers, wat de verkeersveiligheid van zowel de gebruiker van de deelscooter als andere weggebruikers kan aantastten (Van der Schans & Notenboom, 2021).

Risico’s voor jonge deelscooterrijders
Jongeren die gebruik maken van deelscooters bevinden zich in een kwetsbare positie, omdat zij vaak nog onervaren zijn in het verkeer. Hierdoor hebben zij in het algemeen een hogere kans op een ongeluk dan ervaren bestuurders (Slofstra, 2019). Daarnaast lopen brom- en snorfietsers een verhoogd risico op ongelukken (CBS, 2019; SWOV, 2017). Deelscooters zijn beschikbaar voor iedereen met een rijbewijs, ook wanneer het rijbewijs verkregen is zonder praktijkexamen op de scooter. Hierdoor kan men, zonder enige rijervaring op een scooter, een deelscooter gebruiken. Ook wordt er regelmatig onder invloed op deelscooters gereden (NOS, 2020) en lijkt er sprake van het delen of hacken van deelscooteraccounts, waardoor minderjarigen zonder geldig rijbewijs op een deelscooter kunnen rijden (Piersma & Gortworst, 2020).

 

Het onderzoek
Om de verkeersveiligheid van jonge deelscooterrijders te verbeteren, is het van belang om te weten in hoeverre jongeren deelscooters gebruiken, wat hun motivaties zijn om ze te gebruiken en in hoeverre het deelscootergebruik gepaard gaat met risicogedragingen. Om deze reden is er middels een online vragenlijstonderzoek getracht nieuwe inzichten te verschaffen op het gebied van jongeren en deelscooters. Aan dit onderzoek hebben in totaal 961 jongeren deelgenomen.

 

Resultaten in het kort:

  • Ruim de helft van de Nederlandse jongeren maakt wel eens gebruik van een deelscooter. Ze maken voornamelijk gebruik van deelscooters om praktische redenen, wanneer ze bijvoorbeeld even snel ergens heen moeten;
  • Ruim een kwart van de deelscootergebruikers rijdt wel eens onder invloed, voornamelijk na alcoholgebruik. Dit doen ze voornamelijk omdat deelscooters snel zijn en ze zijn goedkoper dan een taxi;
  • Eén op de vijf deelscootergebruikers heeft wel eens zonder rijbewijs op een deelscooter gereden. Deze jongeren rijden dan met het deelscooteraccount van een bekende. 


Wil jij meer weten over jongeren en het gebruik van deelscooters? Download dan het volledige onderzoeksrapport.

 

Meer weten over dit thema en ontdekken welke mogelijkheden TeamAlert biedt om te werken aan de verkeersveiligheid van jonge scooterrijders? Neem dan contact op met onze adviseur. 

Vul je gegevens in om het onderzoek of factsheet te downloaden.

Een onderzoek laten uitvoeren?

Graag!