Kelly Kooij

Manager marketing en communicatie

Campagne Rij ballonvrij ‘Live’

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Campagne Rij ballonvrij ‘Live’
21 november 2022 Kelly Kooij

Op 3 november jongstleden is de derde editie van onze campagne Rij ballonvrij live gegaan. Vanzelfsprekend hebben we gezien de doelgroep volop ingezet op online communicatiemiddelen, maar we zijn ook het gesprek aan gegaan op straat. Gemiddeld besteed de doelgroep, Gen Z namelijk zo’n 8 uur per dag online. We hebben een drietal korte video’s ontwikkeld van 15 seconden. Er is bewust gekozen voor korte maar krachtige video’s met een heldere boodschap. De aandachtspanne is kort bij Generatie Z.

Naast de video’s is er een landingspagina ingericht met informatie over lachgas en verkeer. Jongeren kunnen een quiz  invullen om hun kennis over lachgasgebruik (in het verkeer) te testen. In deze quiz komen onder andere vragen aan bod als: “Wat kan er gebeuren als je te veel lachgas gebruikt?” en “Wat kan je het beste doen als je naar huis wilt rijden, maar je net een ballonnetje hebt genomen?”. Het doel van de quiz is om jongeren bewust te maken van de gevaren van lachgas in het verkeer zodat ze niet meer met lachgas deelnemen aan het verkeer. Op de website is ook een FAQ te vinden met de meest gestelde vragen. De campagne wordt breed uitgezet via Instagram, TikTok, Snapchat en via Youtube, waarbij we de doelgroep zo specifiek mogelijk hebben getarged door gebruik te maken van kenmerken. Daarnaast adverteren we met een radiospot op FunX.

Ludieke actie
Tijdens een succesvolle ludieke actie in Almere hebben we 250 jongeren gesproken. In een crime scene setting zijn we met jongeren in gesprek gegaan over het gebruik van lachgas in het verkeer. We hebben daar aan de jongeren gevraagd hoe ze de ander aan zouden spreken en daarnaast hebben we ze tips en tricks meegegeven hoe ze dat zouden kunnen doen. Jongeren werden daarnaast tijdens de actie uitgenodigd om een kennisquiz af te nemen over lachgasgebruik in het verkeer. Dit om jongeren na te laten denken over hun gedrag en bewust te maken van de gevaren van lachgas.

Toolkit
Organisaties en jongerenwerkers die willen meewerken aan de verspreiding van onze boodschap kunnen een toolkit downloaden via onze website. De toolkit bevat alle campagne materialen van TeamAlert zoals de video’s, foto materiaal en explainers.

De campagne is landelijk uitgezet, maar heeft in een aantal gemeenten een extra flight en personalisatieslag gehad om zo de doelgroep in de betreffende gemeenten of regio aan te spreken.

Jongeren actief betrokken
Bij de ontwikkeling van de campagne heeft TeamAlert jongeren actief betrokken zodat we de campagne zo aansprekend mogelijk konden maken voor de doelgroep. Gedragsverandering is complex en daarom doen wij voortdurend onderzoek naar de doelgroep. Elke campagne starten we met een zogenoemd Casi traject waarin we de probleemstelling en doelgroep volledig ontleden. Onze kracht zit in de combinatie van gedragsverandering en jongerencommunicatie.

Lachgasverbod

Afgelopen week waren er nieuwe ontwikkelingen op het gebied van lachgas. Per 1 januari 2023 is lachgas in Nederland verboden. TeamAlert vindt het een krachtig signaal  vanuit de overheid, omdat je hiermee laat zien dat het middel niet zo onschuldig is als veel jongeren denken. Tegelijkertijd is het wel belangrijk om te realiseren dat het lachgas probleem hiermee niet is opgelost. De jongeren die wij hebben gesproken die zelf lachgas in het verkeer gebruiken, geven aan dat het verbod weinig invloed op hen zal hebben. Het middel verkrijgen ze via via en dat zal met een verbod volgens hen niet gaan veranderen. Daarnaast lijkt dit niet de doelgroep te zijn die zich veel van regels aantrekt (specifiek de lachgasgebruikers in het verkeer). Kortom: een goed signaal, maar we blijven aandacht geven aan het gebruik van lachgas in het verkeer.

Lees ook:

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met het gebruik van cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die er voor zorgen dat wij de website beter kunnen afstemmen op jouw zoekgedrag en voorkeuren.