schoolstress.jpg

De leerling centraal, niet het cijfer

Van alle leerlingen op het voortgezet onderwijs heeft 12% last van belemmerende spanningen tijdens het maken van toetsen. Wanneer het eindexamen in zicht komt, verdubbelt dit getal zich nog eens. Is het maken van een toets dan wel de beste manier om de kennis van leerlingen te testen? Pascal Cuijpers, faalangst-reductietrainer en docent op de middelbare school, beschreef zijn ervaringen.

Faalangst
De angst om te falen kan zich op veel verschillende manieren uiten. De ene leerling wilt zo graag goed presteren dat het daardoor juist niet lukt. Bij andere leerlingen kan het getriggerd worden door het halen van een slecht cijfer. Het gebeurt dat iemand daardoor ernstig aan zijn of haar eigen kunnen gaat twijfelen. Faalangst kan zo erg worden, dat leerlingen echt fysiek onwel raken van de spanning. Een school hoort een plek te zijn waar jongeren zich op prettige, veilige wijze kunnen ontwikkelen.

Toetsen
Door zo te focussen op het toetsen van jongeren, wordt voorbij gegaan aan de essentie van inhoudelijk onderwijs. Er wordt vaak gezegd dat het maken van toetsen 'er nou eenmaal bij hoort' en zo is het voor de leerlingen van nu ook. Al vanaf jonge leeftijd worden toetsen gemaakt, met op de basisschool als einddoel de grote eindtoets in groep acht. Op de middelbare school wordt dit gewoon voortgezet. De meeste scholen hanteren vier of vijf toetsweken per jaar. Voor sommige leerlingen zijn dat de meest verschrikkelijke dagen. Er worden resultaten verlangd, maar die resultaten zijn vaak een opbrengst van een weinigzeggende momentopname. Veel leerlingen krijgen niet het resultaat dat ze verdienen vanwege stress en dat is zorgelijk.

Meer dan een cijfer
Leerlingen zijn meer dan hun prestatie dat uitgedrukt wordt in een cijfer. Jongeren moeten minder langs meetlatten gelegd worden, zo komt er misschien meer oog voor datgene dat een jongere echt nodig heeft om gelukkig, gezond en wijs door het leven te gaan. Meer contactmomenten tussen leerlingen, ouders en docenten zouden daaraan bij kunnen dragen. Hier kan ruimte voor gemaakt worden in de weken dat nu proefwerken staan ingeroosterd. Dit geeft meer rust en minder druk voor de leerlingen en leraren en het helpt tot doelgerichte inzichten te komen. Pas als het hele verhaal achter een onvoldoende bekend is, kan er goed op worden ingespeeld en ontstaat er meer ruimte voor het individu in plaats van het cijfer. 

Bron: Nationale Onderwijsgids

Delen gaat nooit vervelen