ongeluk auto.jpg

Hardere aanpak voor beschonken achter het stuur

Mensen die met drank op achter het stuur kruipen, gaan harder aangepakt worden. Een serie maatregelen zou hiervoor moeten zorgen. Er wordt nagedacht over het verhogen van boetes en het verlagen van het strafbare alcoholpromillage. Ook het sneller innemen van het rijbewijs hoort bij de maatregelen. 

Dit schreven minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Deze maatregelen moeten de verkeersveiligheid vergroten en zo dus het aantal verkeersdoden verminderen. Bij 14% van de verkeersongevallen is alcohol in het spel. De bestuurders zijn meestal mannen van onder de 25 jaar. Zware alcoholongevallen komen het meest voor op vrijdag en zaterdag tussen 10 uur 's avonds en 4 uur 's nachts. TeamAlert pakt dit probleem al jaren bewust door middel van verschillende thema's en projecten.

Alcoholkeuring bij lager promillage 
Van Nieuwenhuizen wilt het mogelijk maken voor het CBR om bij lager promillage een verplichte alcoholkeuring in te stellen. Nu ligt die grens voor ervaren bestuurders op 1,8 promille. Van Nieuwenhuizen wilt dit verlagen naar 1,3 promille, hetzelfde als bij beginnende bestuurders. Bestuurders die al overtredingen hebben gemaakt zouden vanaf 1,0 promille gekeurd mogen worden. Deze alcoholkeuring onderzoekt of er sprake is van een alcoholprobleem en persoonlijke problemen. 

Hogere boetes
Minister Grapperhaus wil een wijziging van de wet waardoor rechters beschonken bestuurders hogere boetes of een langere gevangenisstraf kunnen geven. Vorig jaar werden ruim 17.000 bestuurders aangehouden met een promillage van 0,8 of meer. Voor beginnende bestuurders is het limiet 0,2 promille, wat gelijk staat aan een alcoholische consumptie. Voor ervaren bestuurders ligt het limiet op 0,5 promille, wat gelijk staat aan twee alcoholische drankjes. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheid voor rechters om gemakkelijker rijbewijzen ongeldig te verklaren.

Geen slot maar enkelband
Naast boetes worden al enkele andere middelen ingezet, maar het alcoholslot werd door rechters te weinig opgelegd en bleek niet waterdicht en niet efficiënt genoeg. Daarom wordt afscheid genomen van deze methode. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden van een enkelband die via het zweet test of er gedronken is. De eerste testen zijn positief. Bij aanhouding van 0,5 promille voor beginners en 0,8 voor gevorderde bestuurders, krijgt het CBR een melding. Het CBR kan dan een LEMA opleggen, dit is een verplichte cursus van twee dagdelen over de gevaren van alcohol in het verkeer. 

Bron: AD en VVN

Delen gaat nooit vervelen