Gerjanne van Oort

Tekstschrijver

Op pad met jongerenvoorlichter Romy

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Op pad met jongerenvoorlichter Romy
17 oktober 2022 Gerjanne van Oort

Dagelijks komen ze op scholen en evenementen door het hele land: de jongerenvoorlichters van TeamAlert. Via verschillende interventies leren ze jongeren over verkeersveiligheid en maken ze hen bewust van gevaren in het verkeer. Hoe is het eigenlijk om jongerenvoorlichter te zijn? En hoe ziet een werkdag eruit? We gingen mee op pad met jongerenvoorlichter Romy Witte (24).

Je ziet ze vast weleens rijden: een zwart busje vol enthousiaste jongerenvoorlichters. Meestal op weg naar een school of festival om met jongeren te praten over veiligheid in het verkeer. Waar die busjes toch vandaan komen? Goeie vraag. Bijna dagelijks vertrekken ze vanaf een loods in Utrecht, waar de medewerkers zich verzamelen. Zo ook deze ochtend. Romy reist vandaag met drie collegavoorlichters af naar Almere. Daar gaan ze op een middelbare school middels een interventie, The Battle, jongeren bewustmaken van het gevaar van afleiding in het verkeer.

Van Limburg tot Vlieland

“Ik ben inmiddels wel gewend om in deze bus te rijden. Alleen parkeren is soms lastig, maar gelukkig zit er stuurbekrachtiging in.” Ondertussen stelt Romy het navigatiesysteem in. Als iedereen zit, stuurt ze het busje behendig van het parkeerterrein af. De afgelopen jaren bracht het werk Romy in de verste uithoeken van het land, van Limburg tot Vlieland. “Als jongerenvoorlichter kom je op veel verschillende plekken, dat is heel leuk. En het is ook goed voor je topografische kennis, haha!”

Hoe vaak Romy al voor TeamAlert op pad ging? Ze is de tel kwijtgeraakt. “Ik kwam hier zes jaar geleden werken toen ik in Utrecht ging studeren, en nog steeds heb ik het naar mijn zin. Wat het werk zo leuk maakt? Elke dag is anders. Ook al doe je vaak hetzelfde project, je staat elke keer weer voor een andere klas, met andere leerlingen en een andere dynamiek. Je daarop aanpassen is een leuke uitdaging.” Zo verbeterde Romy in de afgelopen jaren haar didactische vaardigheden. “De herrieschoppers pik je eruit zodra ze binnenkomen. De uitdaging is om hen bij de les te betrekken, zonder dat ze alle aandacht opeisen. Soms is het nodig om streng te zijn, dat heb ik wel geleerd.”

Leerlingen aan het woord laten

De interventies van TeamAlert zijn informatief opgezet, maar ook interactief, vertelt Romy. “Natuurlijk, ik leg leerlingen vaak dingen uit, maar ik probeer hen ook veel zelf aan het woord te laten. Ik laat ze met elkaar in gesprek gaan en actief meedenken. Laatst ging het over het gevaar van je mobiel gebruiken op de fiets. Een leerling vroeg: ‘Maar hoe kan ik dan onderweg mijn route checken?’. In plaats van het uit te leggen, vroeg ik de klas of ze tips voor hem hadden. Het idee bij jongerenvoorlichters is peer-to-peer communicatie. Maar als je 11 bent en ik sta voor je als 24-jarige, dan ben ik gewoon een volwassene. Meestal ben ik ‘u’ voor ze. Ik ben me daarvan bewust en probeer een veilige sfeer te creëren.”

Twee interventies waar Romy zelf erg enthousiast van wordt, zijn Kruispunt en The Battle. “Die hebben een duidelijke structuur. Het gaat daar vooral om afleiding in het verkeer, en daarmee komen belangrijke onderwerpen aan bod: telefoongebruik, verlichting op de fiets, muziek luisteren. Leerlingen herkennen zich daarin. Ik heb nooit een klas gehad waarbij niemand op z’n telefoon zat tijdens het fietsen.” Ook leerlingen reageren enthousiast op deze interventies, merkt Romy. “Ze hoeven niet de hele tijd op hun billen te zitten, dat vinden ze fijn. Het is leuk om hun enthousiasme te zien. Soms geven leerlingen me na de les een knuffel en bedanken ze me voor de leuke les. Dat gebeurt vooral op praktijkscholen, daar komen we ook.”

Een geslaagde les

Bestemming bereikt, meldt het navigatiesysteem. De volgende stap: de bus uitladen. Stoplichten, zebrapadmatten en allerlei andere attributen komen tevoorschijn uit het zwarte busje. Als Romy en haar collega’s klaar zijn met opbouwen, komen de eerste leerlingen het klaslokaal binnendruppelen. The Battle begint: een interactieve les waarin jongeren aan de slag gaan met het thema afleiding in het verkeer. Lees hoe dat eraan toe gaat. Een tevreden blik staat op Romy’s gezicht als ze na afloop van de les het lokaal uitloopt. “De leerlingen waren enthousiast en deden actief mee, ze luisterden aandachtig. Ik heb het gevoel dat we de ze echt iets hebben geleerd vandaag. Een geslaagde les!”

Heb je een vraag? Neem contact met ons op

Interventies bij jou op school?

Contact Us

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met het gebruik van cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die er voor zorgen dat wij de website beter kunnen afstemmen op jouw zoekgedrag en voorkeuren.