TeamAlert - Beginnend Bestuurder - Blikveld - Eigen licentie (2)

Persbericht - Voorlichting voor beginnende bestuurders

BREDA - Scholieren van het Cingel College krijgen woensdag 31 oktober voorlichting over de gevaren die zij lopen als beginnend autobestuurder in het verkeer. Het nieuwe project Blikveld van jongerenorganisatie TeamAlert laat jongeren met verkeerssituaties oefenen en houdt een rollenspel.

De auto is nog altijd doodsoorzaak nummer één in het verkeer onder jongeren. Net zoals in 2016 zijn er in 2017 ongeveer drie keer zoveel jongeren in de auto verongelukt als op de fiets (34 om 11) (Bron: SWOV, 2018.) In totaal zijn er bijna één miljoen beginnende bestuurders in Nederland. Zij zijn een risicogroep, omdat ze weinig rijervaring hebben en risicovol gedrag kenmerkend is voor jongeren. Om deze reden heeft TeamAlert het project Blikveld ontwikkeld. De eerste uitvoering van het project is deze woensdag.

TeamAlert maakt met Blikveld jongeren bewust van de gevaren die zij lopen in het verkeer als beginnend bestuurder. Module één: ‘Vooruitblik’ richt zich op het gebrek aan rijervaring. In een korte introductie maakt TeamAlert jongeren bewust van hun kwetsbare positie als beginnende bestuurder. Vervolgens leren jongeren door middel van een bewezen effectieve videotraining risico’s op de weg beter in te schatten. De beginnende bestuurders krijgen acht verschillende verkeerssituaties te zien, waarbij zij moeten voorspellen hoe een situatie af zou kunnen lopen. Hiermee trainen zij vaardigheden die lastig zijn voor jongeren, waaronder vooruitdenken in het verkeer.

De tweede module genaamd ‘Blikopener’ richt zich op gedrag dat veel jonge bestuurders vertonen: te hard rijden. Jongeren praten aan de hand van quizvragen over hun eigen ervaring. Door een rollenspel te spelen leren zij zich in te leven in anderen en overtuigen zij zichzelf vanuit deze rol van het gewenste gedrag: je houden aan de maximale snelheid. Tot slot gaan de jongeren een deal aan met zichzelf om veiliger deel te nemen aan het verkeer.

Delen gaat nooit vervelen