Scooterrijders overschatten eigen gedrag in het verkeer

Scooter rijdende jongeren hebben geen realistisch beeld van de risico’s die zij nemen in het verkeer. Zij zien niet in dat het gedrag dat zij vertonen gevaarlijk kan zijn, blijkt uit onderzoek van stichting TeamAlert.

De brom- en snorfiets, ook wel scooter genoemd, zijn een zeer populair vervoersmiddel in Nederland, die vooral door jongeren worden gebruikt. Deze jonge scooterrijders lopen het meeste risico om betrokken te raken bij verkeersongevallen. Niet alleen omdat een scooterrijder al een hoog ongevalsrisico heeft vanwege de kwetsbare positie op het vervoersmiddel, maar ook omdat beginnende bestuurders nog onervaren zijn, risicogedrag vertonen en gevaarlijke situaties nog niet goed kunnen herkennen.

Overschatten van eigen gedrag

TeamAlert deed kwalitatief onderzoek naar waarom jonge scooterrijders risicogedrag vertonen wanneer zij deelnemen aan het verkeer. Uit dit onderzoek komt naar voren dat jongeren geen realistisch beeld hebben van de risico’s die zij nemen in het verkeer. Zij zien niet in dat het gedrag dat zij vertonen in het verkeer gevaarlijk kan zijn. Dat komt op verschillende manieren terug. Ten eerste overschatten jongeren zichzelf en hun risicogedrag regelmatig. Jongeren rijden vaak te snel en rijden rond met een opgevoerde scooter. Zij zien dit echter niet als een probleem, maar juist praktisch en veiliger. Zo zeggen scooterrijders dat ze hierdoor makkelijker kunnen meerijden met het verkeer.

Daarnaast praten jongeren hun eigen gevaarlijke gedrag goed voor zichzelf. Ze maken de risico’s een stuk kleiner dan dat ze daadwerkelijk zijn. Dit komt bijvoorbeeld naar voren bij het stunten op de scooter. Jongeren doen dit vaak met vrienden en zien de gevaren er wel van in, maar zijn bereid om de risico’s te nemen. Zij vinden dat ze beter kunnen stunten op de scooter dan anderen. Het goedpraten komt ook terug bij het telefoongebruik op de scooter. Jongeren weten dat ze hierdoor afgeleid raken, maar zeggen alleen de telefoon te gebruiken als het bijvoorbeeld rustig is.

Groepsdruk

Ten slotte speelt groepsdruk een grote rol in het risicogedrag van scooter rijdende jongeren, blijkt uit het onderzoek. De momenten dat jongeren met vrienden rijden, zijn ook de momenten dat er gevaarlijk wordt gereden. Er wordt sneller gereden, meer gestunt en minder rekening gehouden met andere verkeersdeelnemers.

De uitkomsten van dit onderzoek geven een weergave van het gedrag van jonge scooterrijders in het verkeer. TeamAlert zal deze uitkomsten onder een breder publiek toetsen, zodat er een nog duidelijker beeld kan worden geschetst over de rol van jonge scooterrijders in het verkeer. Met dit beeld kan de positie van deze jongeren verder worden verbeterd, zodat zij zich veiliger door het verkeer zullen bewegen.  

Delen is fijn!