Vuurwerk 4.jpg

Een veilig oud & nieuw voor jongeren

Ieder jaar komen er in de periode rondom oud en nieuw tienduizenden meldingen binnen over vuurwerkoverlast. Of het nu gaat om ontplofte brievenbussen, beschadigde verkeersborden, afgebrande auto's of zelfs lichamelijk letsel, is er helaas geen gemeente die hieraan ontkomt. Elke jaarwisseling zijn er honderden vuurwerkslachtoffers die met verwondingen naar het ziekenhuis worden afgevoerd. Een groot deel hiervan bestaat uit jongeren. Om die reden heeft jongerenorganisatie TeamAlert een nieuw project ontwikkeld, met als doel een veiligere jaarwisseling te realiseren.

Interventie
Om tot een goede interventie te komen, heeft de organisatie vorig jaar in opdracht van de gemeente Utrecht een onderzoek uitgevoerd met betrekking tot (illegaal) vuurwerk. Daarnaast is er in de gemeente Amersfoort een pilot uitgevoerd in de vorm van een debatproject over vuurwerk. Hierdoor heeft TeamAlert veel inzicht gekregen in de mening van jongeren als het gaat om (het afsteken van) vuurwerk.

Campagne
Aan de hand van de opgedane kennis heeft TeamAlert een project ontwikkeld dat op middelbare scholen uitgevoerd kan worden. Tijdens dit Vuurwerk-project gaan jongeren zelf aan de slag met het maken van een campagne met betrekking tot veilig omgaan met en het afsteken van vuurwerk. De groep jongeren bestaat uit zowel jongeren die geen vuurwerk afsteken als jongeren die dit wel doen, om beide perspectieven in het project te kunnen belichten. Zij gaan vervolgens, met behulp van de peer educators uitvoeringsmedewerkers van TeamAlert aan de slag met de ontwikkeling van een campagneboodschap. Op die manier past de boodschap bij hun eigen omgeving en de eventuele problemen die hier spelen.

Bewustwording creëren
TeamAlert wil met het Vuurwerk-project meer bewustwording bij jongeren creëren, met als resultaat dat de veiligheid tijdens de jaarwisseling toeneemt. Meer weten over dit project en de mogelijkheden om het op middelbare scholen in jouw gemeente in te zetten? Neem dan contact op met onze accountmanager Dominique Luijks. 

Delen gaat nooit vervelen