new-years-eve-1905144_1280.jpg

Zo kijken jongeren terug op 2018 en trends voor het nieuwe jaar!

Millennials, generatie X, Y, Z, jongeren, de netwerkgeneratie... Hoe je de groep 12 tot 24-jarigen ook wilt noemen, ze haalden het afgelopen jaar in ieder geval bizar vaak de krantenkoppen. Niet zo gek ook, want deze generatie is onze toekomst en daar is een hoop om te doen. De kneedbare kern van de maatschappij. Tegelijkertijd is het één van de lastigste doelgroepen om te bereiken met onze boodschappen. Hoe zorgen we er samen voor dat ze veilig, gelukkig en gezond hun leven inrichten? Hoe kijken zij zelf terug op 2018? Wat zijn de trends voor het nieuwe jaar volgens hun? TeamAlert vroeg haar jongerenpanel, inmiddels bestaande uit ruim 1.500 leden, om raad. Vandaag lichten wij een tipje van de sluier op!

1. Stories de nieuwe maatstaaf

Met de komst van Snapchat werd het maken van korte (max. 10 seconden) filmpjes die slechts 24 uur zichtbaar blijven mega populair. In 2016 kwam Instagram met een 'Snapchat killer': Instagram Stories. Ook Facebook en WhatsApp introduceerde vervolgens een dergelijke functie. Echter ging Instagram het afgelopen jaar nog een stapje verder met de introductie van IGTV: Instagram's antwoord op YouTube. Wat doet YouTube? De lancering van YouTube-stories is op de agenda gezet. Wat we hiervan kunnen leren? Jongeren willen verhalen kunnen delen die niet tot in den eeuwigheid op het internet staan. Zo ook in 2019. 

2. bewust offline gaan een trend

Het aantal burn-outs en stress onder jongeren beleefden in 2018 hoogtijdagen. Als je de alinea hierboven hebt gelezen, begrijp je misschien waarom. Het voortdurend online moeten zijn, het gevoel hebben alles te moeten delen om erbij te horen, de bevestiging dat het gras bij een ander altijd groener is, het bijhouden van verschillende kanalen, een verslechterde slaapkwaliteit door het licht van schermpjes... Het is nogal wat. Dit groeiende besef speelt gelukkig ook onder jongeren. Daarom is de verwachting dat 3 op de 10 jongeren in 2019 bewust offline gaan. Een trend die maar liefst 72% van de jongeren uit het jongerenpanel wel ziet zitten! Daarnaast doet TeamAlert momenteel onderzoek naar de wetenschap van slaap onder jongeren. 

3. in 2019 nog meer 17-jarigen de weg op

Vorige maand lanceerde TeamAlert de nieuwe website van 2toDrive. Met 2toDrive kunnen jongeren vanaf 16,5 jaar starten met autolessen. Bij de ontwikkeling van de website zijn de 16 tot 18-jarigen uit het jongerenpanel ingeschakeld om mee te denken met bijvoorbeeld de vormgeving, functionaliteiten en inhoud van de website. Met de lancering van de nieuwe website verwachten we in 2019 nog meer 17-jarigen die de weg op mogen. Dit moet uiteindelijk ook de verkeersveiligheid onder jongeren vergroten. 

Meer weten over het jongerenpanel en wat dit voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Delen gaat nooit vervelen