FietsAlert 8.jpg

FietsAlert

De veiligheid van de meeste vervoersmiddelen mag de afgelopen jaren dan wel zijn verbeterd; voor fietsers geldt dit niet. Zij zijn mede door snelle afleiding kwetsbaar in het verkeer en daarom een belangrijke doelgroep voor TeamAlert. Uit onderzoek blijkt dan ook dat 80% van de fietsongevallen zijn te wijten aan onoplettendheid en afleiding. Met FietsAlert maakt TeamAlert jongeren bewust van hun kwetsbare positie op de fiets en het belang van goede fietsverlichting.

Tijdens FietsAlert gaan de voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert met jongeren in gesprek over afleiding op de fiets. Zijn ze altijd gefocust op de weg? Of appen ze regelmatig hun vrienden tijdens het fietsen? De scholieren starten met het invullen van een kennisquiz en gaan vervolgens in gesprek. Aan het slot van de gesprekken wordt hen altijd gevraagd om een eigen tip te formuleren, maar dan wel op positieve wijze. Met andere woorden: de tip moet gericht zijn op het gedrag dat je wilt zien. Vervolgens gaan de jongeren op de foto met het fotobord. Wanneer zij hun foto delen via Instagram maken ze kans op een prijs.

Fietsalert kan zowel in een vaste variant (bijvoorbeeld op scholen en sportclubs) als een mobiele variant (festivals en events) worden uitgevoerd. De opzet blijft hierbij hetzelfde, maar de inhoud is afhankelijk van de twee verschillende thema’s waaraan Fietsalert gekoppeld kan worden: aandacht in het verkeer of fietsverlichting. Beide thema’s spreken voor zich. Waar de focus bij ‘aandacht in het verkeer’ puur ligt op de afleidingen die jongeren in het verkeer kunnen ervaren, gaat het bij ‘fietsverlichting’ enkel over het gebruik van juiste verlichting en het belang daarvan. Het uitgangspunt van de uitvoeringen is altijd hetzelfde: een positieve gedragsintentie creëren.

Één oortje in, daar had ik nog niet aan gedacht. Vanaf nu ga ik dat altijd doen!
Heyerdahl College Leerling, 2017
Leuk dat jullie het positief aanpakken, in plaats van zeggen wat er allemaal niet mag.
Bonhoeffer College Leerling, 2017