Algemeen 8.jpg

Your Message Firework

Aanleiding
De meeste ongelukken met vuurwerk vinden plaats onder jongeren. Daarom gaat TeamAlert met het project Your Message - Firework naar middelbare scholen om samen met de leerlingen een campagne te ontwikkelen over het veilig omgaan met vuurwerk.
De boodschap van de campagne wordt door de jongeren, onder begeleiding van peer educators van TeamAlert, ontwikkeld. Zo past de boodschap bij hun eigen omgeving en de eventuele problemen die hier spelen.

Rollenstormen
Er wordt gestart met een kennisquiz voor het verhogen van de kennis en om een positieve houding tot stand te brengen. Vervolgens gaan de jongeren ‘Rollenstormen’. De jongeren proberen zich in te leven
in het reilen en zeilen van een ander persoon (degene die vuurwerk afsteekt, juist heel bang is voor vuurwerk of die oma met dat hondje die niet tegen vuurwerk kan). Vanuit zijn of haar perspectief ga je brainstormen. Dit kan enorm veel inzicht verschaffen in wat de andere mensen drijft, en waarom zij zich gedragen zoals ze dat doen.

Campagne
Tenslotte gaan de jongeren produceren middels het ontwikkelen van een campagne. Het  maken van een campagneplan gaat uit van het self-persuasion mechanisme. Om de jongeren de gewenste houding aan te laten nemen, is het belangrijk dat zij een campagneplan ontwikkelen, dat duidelijk laat zien welk gedrag gewenst is (en eventueel laat zien welk gedrag niet gewenst is). De slogan helpt om een call-to-action te doen. Daarnaast doen de jongeren kennis op over vuurwerk door het maken van hun eigen campagne. Na afloop van de uitvoering zorgt TeamAlert ervoor dat de campagnematerialen worden uitgewerkt tot een hoogwaardige campagne die binnen twee weken in de school en omgeving uitgerold kan worden.