De elektrische fiets bepaalt steeds meer het Nederlandse straatbeeld. Steeds meer jongeren gebruiken een elektrische fiets om bijvoorbeeld naar school te gaan (GfK, 2022). Dit is niet zonder risico. Cijfers die zijn verzameld op de Spoedeisende Hulp laten een duidelijke stijging zien in het aantal jongeren (12 t/m 17 jaar) dat letsel oploopt door een verkeersongeval met de elektrische fiets. Dit aantal is tussen 2018 en 2022 verviervoudigd (VeiligheidNL, 2022).
Jongeren als risicogroep Jongeren lopen meer risico op een ongeval in het verkeer dan meer ervaren verkeersdeelnemers. Ze zijn namelijk meer geneigd tot gevaarlijke gedragingen, gevoeliger voor groepsdruk, en ze hebben minder zelfcontrole (SWOV, 2012). De toename in populariteit van de e-bike in combinatie met een stijging in ongevalscijfers, de onervarenheid van jongeren in het verkeer en de kwetsbaarheid van de fiets als vervoersmiddel maken het belangrijk om aandacht te besteden aan jongeren op de elektrische fiets. Om deze reden focust TeamAlert zich, als expert op het gebied van jongeren, in deze factsheet op jongeren en de elektrische fiets. De informatie uit de factsheet is gebaseerd op wetenschappelijke artikelen, rapporten van kennisinstituten en onderzoeken van TeamAlert. Jaarlijks wordt de kennis in deze factsheet geüpdatet.
Wat weet je na het lezen van deze factsheet:
Wil je nog meer weten over jongeren en de elektrische fiets? Download dan de volledige factsheet.
Wil je een keer vrijblijvend sparren over dit thema en de mogelijkheden die TeamAlert biedt op het gebied van verkeersveiligheid? Neem dan contact op met onze adviseur.