Voor de groep twaalf tot en met veertienjarigen ligt het aantal verkeersdoden hoger op de fiets dan bijvoorbeeld in de auto of als voetganger. Een mogelijke verklaring is dat zij rond deze leeftijd vaker zelfstandig als fietser gaan deelnemen aan het verkeer (SWOV, 2019). Wanneer het aantal ernstig gewonde fietsers onder deze groep verdeeld wordt over de maanden van het jaar, dan valt op dat met name twaalfjarigen in de maand september ernstig gewond raken in het verkeer (SWOV, 2019).
Onderzoek fietsgedrag naar nieuwe school
Hoe gedragen en ervaren scholieren hun fietstocht, wanneer zij voor de eerste keer naar de middelbare school gaan? Het is van belang om inzicht te krijgen in hoe jongeren zich tijdens deze fietstocht (risicovol) gedragen. Deze inzichten geven concrete handvatten voor het ontwikkelen van interventies die aansluiten op de leefwereld van jongeren. Op deze wijze draagt dit onderzoek bij aan het vergroten van de verkeersveiligheid van deze groep jongeren.
Het onderzoek
Om antwoord te geven op bovenstaande vragen heeft TeamAlert in oktober 2019 kwalitatief onderzoek uitgevoerd. In totaal hebben er 31 jongeren meegedaan, verspreid over vier focusgroepen. Dit waren allemaal eerstejaars middelbare scholieren (12-14 jaar) die met de fiets naar school gaan.
Resultaten in het kort
Wil jij precies weten hoe jongeren hun fietstocht naar de middelbare school ervaren, en welk (risico) gedrag zij op dat moment vertonen? Download dan het volledige onderzoek.
Meer weten over dit thema en ontdekken welke mogelijkheden TeamAlert biedt om te werken aan verkeersveiligheid? Neem dan contact op met onze adviseur.