Door de fietshelm neemt het risico op ernstig hoofd- of hersenletsel na een botsing of val met gemiddeld 60% af (Hoye, 2018). Hoewel deze cijfers laten zien dat de fietshelm een positieve invloed kan hebben op het verkleinen van het aantal verkeersdoden en het verminderen van (ernstig) hoofd- of hersenletsel, is de mening over de fietshelm erg negatief (Het Parool, 2020). Onderzoek naar de attitude ten opzichte van de fietshelm is echter nog niet eerder uitgevoerd onder Nederlandse jongeren. Het is daarom onduidelijk in hoeverre zij bereid zijn om een fietshelm te dragen.
Jongeren en hun houding tegenover de fietshelm
Onderzoek laat zien dat hoofdletsel het meest voorkomende letsel is, wanneer verkeersslachtoffers overlijden in het ziekenhuis (Weijersmars, Bos, Boele-Vos & Davidse, 2019). Naast een stijging in dodelijke ongevallen, zien we dat jongeren een meerderheid vormen bij spoedeisende hulp (SEH) bezoeken in verband met letsel na een verkeersongeval. In 2018 brachten zo’n 36300 jongeren tussen de 12 en 29 jaar oud een bezoek aan de SEH na een verkeersongeval (Olij & Van der Does, 2019). Dit bezoek volgde het vaakst na deelname aan het verkeer met de fiets, met name voor jongeren tussen de 12 en 19 jaar oud. Van alle fietsers die ernstig gewond raken door een fietsongeval, heeft bijna één derde hoofd- of hersenletsel (SWOV, 2019). Om deze reden heeft TeamAlert in september 2020 een kwantitatief onderzoek uitgevoerd naar de attitude en de bereidheid van jongeren ten opzichte van het dragen van een fietshelm. In totaal hebben 514 jongeren deelgenomen aan het onderzoek.
Resultaten in het kort:
Wil jij meer weten over jongeren en wat ze van fietshelmen vinden? Download dan het volledige onderzoeksrapport.
Een keer vrijblijvend sparren over dit thema en de mogelijkheden die TeamAlert biedt op het gebied van verkeersveiligheid? Neem dan contact op met onze adviseur.