Meer weten? Neem contact op met onze onderzoeker.

Gea-Marit Dekker

Gedragsonderzoeker en -ontwerper

Het grote drugs en verkeer onderzoek 

  1. Home
  2. Kenniscentrum
  3. Rijden onder invloed
  4. Het grote drugs en verkeer onderzoek
01 december 2020 Gea-Marit Dekker

Wist je dat bij 10% van de ernstige verkeersongelukken drugs een rol speelt (Isalberti, et al., 2011)? De laatste jaren is er een toename te zien in het aantal bestuurders dat achter het stuur kruipt na het gebruik van drugs. Recente cijfers zijn niet bekend, maar politieberichten bevestigen deze ontwikkeling (NOS, 2020). Voor TeamAlert is dat reden genoeg om onderzoek naar te doen en groots in te zetten op verkeerseducatie en voorlichtingscampagnes.

Gedragsdeterminanten gerelateerd aan rijden onder invloed 

TeamAlert heeft in 2020 grootschalig onderzoek gedaan naar gedragsdeterminanten die gerelateerd zijn aan autorijden onder invloed van drugs. Want wat zorgt er eigenlijk voor dat iemand in de auto stapt met drugs op? De inzichten uit dit onderzoek bieden verschillende aanknopingspunten die kunnen helpen bij de preventie van rijden onder invloed van drugs.

De onderzoeksmethoden 

Voor dit onderzoek is een online vragenlijstonderzoek uitgezet. In totaal is onze vragenlijst 3678 keer ingevuld. Normaal gesproken doet TeamAlert onderzoek naar jongeren. Voor dit onderzoek hebben we echter ook deelnemers buiten de doelgroep van TeamAlert geworven. De vragenlijst is ingevuld door personen tussen de 18 en 50 jaar oud. Hierdoor kunnen we ook uitspraken doen over volwassen en drugsgebruik. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers is 25 jaar. 63% van de deelnemers is 18 t/m 24 jaar.  

Resultaten in het kort 

  • Deelnemers die niet onder invloed rijden verschillen sterk van deelnemers die wél onder invloed rijden. Zo schatten drugsgebruikers die wel onder invloed rijden in dat hun vrienden positiever zijn over rijden onder invloed dan gebruikers die dit niet doen.  
  • Hoe vaker jongeren onder invloed rijden zonder dat ze staande gehouden worden of een ongeluk veroorzaken, hoe lager zij de kans inschatten dat dit op een dag gebeurt. 
  • De gedragstechniek self-persuasion kan helpen om dit groeiende probleem tegen te gaan. Met deze gedragstechniek laten we drugsgebruikers vragen beantwoorden, waarbij ze zelf redenen verzinnen waarom het belangrijk is om nuchter deel te nemen aan het verkeer. Benieuwd naar al onze aanbevelingen? Je vindt ze in ons onderzoeksrapport. 

Wil jij precies weten welke factoren van invloed zijn op de beslissing om met drugs op achter het stuur te kruipen? Lees dan de samenvatting of het complete onderzoeksrapport.

 

Meer weten over jongeren en drugsgebruik en hoe je dit kan aanpakken? Neem dan contact op met een van onze adviseur.

Een keer met ons in gesprek over drugs in het verkeer en hoe je dat kan aanpakken?

Klik hier

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met het gebruik van cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die er voor zorgen dat wij de website beter kunnen afstemmen op jouw zoekgedrag en voorkeuren.