In de media is vaak te horen over beginnende scooterrijders. Regelmatig zijn zij de oorzaak van ongelukken of overlast (WNL, 2019; Tweede Kamer, 2018). In 2022 vielen er achttien verkeersdoden onder scooterrijders in de leeftijd van 12 tot en met 24 jaar (CBS, 2023). In totaal vielen er in Nederland 51 verkeersdoden onder brom- en snorfietsers (CBS, 2023). Jongeren blijken dus bij 35% van alle dodelijke ongevallen met scooters slachtoffer te zijn.
Jongeren als risicogroep
Beginnende scooterrijders lopen, door een gebrek aan rijervaring, een verhoogd risico op verkeersongevallen. Het ongevalsrisico voor jongeren op de scooter is niet bekend. Wel is het bekend dat jongeren in het algemeen een belangrijke risicogroep vormen in het verkeer. Dit is te verklaren door een gebrek aan ervaring in het verkeer en een brein dat nog volop in ontwikkeling is. Ook vertonen jongeren vaker dan volwassenen risicogedrag in het verkeer (Twisk & Stelling, 2014). Om deze reden focust TeamAlert zich, als expert op het gebied van jongeren, in deze factsheet op jongeren als beginnend scooterrijder. De informatie uit de factsheet is gebaseerd op wetenschappelijke artikelen, rapporten van kennisinstituten en onderzoeken van TeamAlert. Jaarlijks wordt de kennis in deze factsheet geüpdatet.
Wat weet je na het lezen van deze factsheet:
Wil je nog meer weten over het thema onervaren verkeersdeelnemers? Download dan de volledige factsheet.
Een keer vrijblijvend sparren over jongeren als beginnend scooterrijder? Of wil je ook een onderzoek laten uitvoeren door TeamAlert? Neem dan contact op met onze adviseur.