Sanne Haanen

Gedragsonderzoeker en -ontwerper

Sociale interactie op het fietspad

  1. Home
  2. Kenniscentrum
  3. Onderzoeken
  4. Sociale interactie op het fietspad
20 maart 2025 Sanne Haanen

Nederland is een fietsland, met 17,5 miljoen fietsen. Vooral jongeren tussen de 12 en 18 jaar gebruiken het fietspad intensief. Door de toegenomen drukte en de diversiteit aan vervoersmiddelen heeft TeamAlert in 2024 een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar de (sociale) interactie, irritaties en verdraagzaamheid tussen verschillende gebruikers van het fietspad.

 

Het onderzoek

In juni organiseerde TeamAlert drie focusgroepen met 19 jongeren, en in oktober werd een vragenlijst afgenomen onder 454 jongeren.

 

De resultaten

Jongeren vinden hun eigen verkeersgedrag vaak veiliger dan het gedrag van andere weggebruikers. Zo gaf 73% aan meer rekening te houden met anderen, en 64% vond zichzelf veiliger dan andere verkeersdeelnemers. Dit positieve zelfbeeld staat echter niet altijd in lijn met hun (risico)gedrag. Er blijkt een kloof tussen hoe jongeren hun eigen verkeersgedrag beoordelen en hoe ze dat van anderen ervaren. Deze kloof wordt deels verklaard door:

  • Sociale wenselijkheid: 92% van de jongeren ziet anderen wel eens op hun telefoon tijdens het fietsen, maar slechts 35% geeft toe dit zelf te doen.
  • Zelfoverschatting en rechtvaardiging: Jongeren koppelen hun fouten vaak aan specifieke situaties, terwijl ze die van anderen strenger beoordelen.
  • Groepsnormen: In groepsverband vertonen jongeren vaak minder sociaal gedrag en spreken ze elkaar zelden aan op gevaarlijke acties.

Jongeren gedragen zich in het verkeer afhankelijk van de situatie. Ze zijn alert voor ouderen en kwetsbare weggebruikers en voor snelle verkeersdeelnemers. Fietsen met vrienden vinden ze gezellig, maar dan houden ze naar eigen zeggen het minst rekening met andere weggebruikers.

Om de veiligheid en interactie op fietspaden te verbeteren, zijn verschillende maatregelen nodig, zoals het verbreden van fietspaden, gedragsverandering onder jongeren en gerichte bewustwordingscampagnes.

 

Vul je gegevens in om het onderzoek of factsheet te downloaden.

Vrijblijvend sparren over dit thema en de mogelijkheden?

Geke van der Veen

Adviseur jongeren & maatschappij

Ruben Heinen

Adviseur jongeren & maatschappij

Relevante onderzoeken

Een onderzoek laten uitvoeren?

Graag!