Steeds meer auto’s beschikken over rijtaakondersteunende systemen (ADAS; Advanced Driver Assistance Systems). Naar verwachting zullen deze systemen in steeds meer auto’s beschikbaar worden en mogelijk in de toekomst zelfs compleet de besturing van auto’s overnemen. Vanaf 2022 worden een groot aantal ADAS zelfs verplicht in nieuwe auto’s. Er is nog maar weinig bekend over het gebruik van deze systemen onder jongeren. Wat vinden ze van de rijhulpsystemen, hoe goed kennen de jongeren de systemen en welke gebruiken zij het liefst?
Jongeren als risicogroep
ADAS kunnen een positieve invloed hebben op verkeersveiligheid (SWOV, 2019). Echter zorgen deze systemen ook voor risico's, vooral wanneer het onduidelijk is of de auto ingrijpt of dat de bestuurder dit zelf moet doen. Ook zijn bestuurders mogelijk minder alert, waardoor ze minder snel reageren (Onderzoeksraad voor veiligheid, 2019). Deze risico's zijn mogelijk nog groter voor jongeren. De hogere orde vaardigheden in relatie tot het besturen van de auto zijn voor jongeren namelijk nog minder ontwikkeld. Hierdoor kunnen zij mogelijk gevaarlijke situaties minder goed inschatten en herkennen (Vlakveld, 2011). Gezien de verwachting dat de beschikbaarheid van ADAS zal toenemen, is het belangrijk dat jongeren leren over het gebruik van deze systemen. TeamAlert heeft in 2020 kwantitatief onderzoek uitgevoerd om te testen of jongeren weten wat ADAS zijn, wat zij van ADAS vinden en of zij in auto’s (zouden willen) rijden waarin deze systemen beschikbaar zijn. In totaal hebben 444 jongeren tussen de 16 en 24 jaar de vragenlijst ingevuld.
Resultaten in het kort:
Wil jij meer weten over jongeren en wat ze van ADAS vinden? Download dan het volledige onderzoeksrapport.
Een keer vrijblijvend sparren over dit thema en de mogelijkheden die TeamAlert biedt op het gebied van verkeersveiligheid? Neem dan contact op met onze adviseur.