Naar eigen zeggen besteden jongeren zo’n 156 minuten per dag aan social media (Newcom, 2022). Jongeren lijken op social media vaak te worden blootgesteld aan beelden en verwijzingen naar alcohol (Trimbos-instituut, 2020). Verschillende studies tonen aan dat blootstelling aan alcohol gerelateerde berichten die door peers worden gedeeld, samenhangt met (minderjarig) drinkgedrag (Boyle, Earle, LaBrie & Ballou, 2017).
Jongeren als risicogroep
Jongeren in het bijzonder zijn een kwetsbare groep als het gaat om alcohol- en drugsgebruik. De hersenen zijn nog volop in ontwikkeling tot het 24e levensjaar. Gebruik van alcohol en drugs kan van invloed zijn op deze ontwikkeling. Daarnaast kan je als je jong bent de risico’s van alcohol en drugs minder goed inschatten (Jellinek, 2020). Zo ook de risico’s van middelengebruik in het verkeer. Om deze reden heeft Markteffect B.V. in opdracht van TeamAlert onderzoek uitgevoerd naar de zichtbaarheid van alcohol en drugs op social media.
Het onderzoek
We weten dus dat de zichtbaarheid van alcohol jongeren beïnvloedt in hun alcohol gebruik. Maar hoe groot is het probleem? Hoe vaak zien jongeren dit soort berichten voorbijkomen? En hoe zit het met drugs? Om deze vragen te beantwoorden is er eind 2022 een online vragenlijstonderzoek uitgevoerd. In totaal hebben 563 jongeren deelgenomen aan het onderzoek.
Resultaten in het kort:
Wil je meer weten over het effect van alcohol- en druggerelateerde berichten op social media? Download dan het volledige onderzoeksrapport.
Wil je een keer vrijblijvend sparren over jongeren en middelengebruik in het verkeer? Neem dan contact op met onze adviseur.