Laat jij angst je gedrag bepalen?

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Blogs
  4. Laat jij angst je gedrag bepalen?

Al sinds de mens bestaat helpt angst ons te overleven. Angst zet je lichaam in beweging. Het zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk de benen neemt wanneer het brandalarm afgaat en kan het verschil maken tussen leven en dood. Angst gebruiken om gedrag te veranderen noemen we fear appeal. Deze methode wordt vaak ingezet bij interventies om verkeersveiligheid te bevorderen. Toch is fear appeal niet altijd een goed idee. Waarom niet? Lees het in deze blog.

Maar eerst: wat is fear appeal?

Hou jij je bezig met gedragsverandering? Dan is fear appeal ongetwijfeld een bekende term voor je.  Een fear appeal is een strategie om gedrag te beïnvloeden door op angst in te spelen. Je hebt vast weleens met opgetrokken wenkbrauwen gekeken naar de rottende tanden, zwarte longen en overleden mensen op sigarettenpakjes. Deze afbeeldingen moeten angst opwekken voor de negatieve gevolgen van roken, zodat je de sigaretten niet meer koopt.

Naast sigarettenpakjes zijn er talloze voorbeelden van campagnes waarbij fear appeal wordt ingezet. Vaak zijn dit indrukwekkende campagnes: onze aandacht wordt automatisch naar angstopwekkende beelden toegetrokken. Studies tonen aan dat fear appeal in sommige gevallen effectief is in het veranderen van gedrag. Toch kiest TeamAlert ervoor om deze methode niet te gebruiken. Dit heeft een aantal redenen. Lees even verder, dan ontdek je ze.

Nee joh, mij gebeurt dat niet

Jongeren zijn een bijzondere doelgroep. Wat ze onder andere bijzonder maakt, is dat hun hersenen nog niet volledig ontwikkeld zijn. De prefrontale cortex is pas rond het 25e levensjaar volgroeid. Dit gedeelte van de hersenen is verantwoordelijk voor processen als plannen, zelfcontrole en nadenken over langetermijngevolgen. Jongeren hebben om deze reden moeite met het overzien en afwegen van directe beloningen van hun gedrag. Ook overzien ze de mogelijke gevolgen van hun gedrag op langere termijn slecht.

Wanneer je jongeren confronteert met heftige beelden van iemand die door lachgasgebruik in de auto een verkeersongeluk veroorzaakt, maakt dit wellicht indruk. Maar met de kennis over het onderontwikkelde brein van jongeren, weten we dat dit effect maar van korte duur zal zijn. Hoe dat komt? Jongeren zijn gevoelig voor directe beloningen van hun gedrag. Daarom is het voor hen moeilijk om verleidingen te weerstaan, zoals het nemen van een lachgasballon. De beloning, het lekkere gevoel door lachgas, weegt voor hen namelijk zwaarder dan de mogelijke gevolgen van hun gedrag op de lange termijn.

Daarnaast hebben jongeren de neiging zichzelf te overschatten, ze hebben het idee onkwetsbaar te zijn. Beelden van iemand die verongelukt zullen minder aansprekend zijn voor jongeren, omdat ze denken dat dit soort gevaren anderen overkomen, maar hén niet. Dit kan ervoor zorgen dat ze de boodschap van de fear appeal negeren.

Wil je met jouw duurzame interventie het gedrag van jongeren op de lange termijn veranderen? Hou onze komende blogs in de gaten of lees de blogs hieronder. We nemen je graag mee in onze kijk op positieve gedragsverandering onder jongeren!

Lees ook deze blogs!

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met het gebruik van cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die er voor zorgen dat wij de website beter kunnen afstemmen op jouw zoekgedrag en voorkeuren.