Van 8 naar 1

  1. Home
  2. Thema's
  3. Kwetsbare verkeersdeelnemers
  4. Van 8 naar 1

Een kritieke periode voor de jonge fietsers is de overgang van groep 8 naar de brugklas. De jongeren gaan naar een nieuwe school. Vaak is de nieuwe school verder fietsen en komen er complexere verkeerssituaties op hun pad. Het is dan ook belangrijk dat de groep 8 jongeren worden voorbereid op hun nieuwe thuis-schoolroute naar de nieuwe school.

Het is van belang om de ouders daarnaast te stimuleren en ondersteunen om met hun jongeren in de zomervakantie de nieuwe route te oefenen. Wanneer de jongeren gestart zijn op de middelbare school is het van belang ook het gedrag van de jongeren te sturen naar verkeersveilige keuzes. Hierin is het van belang rekening te houden met groepsdruk en de risicoperceptie van jongeren. (SWOV, 2019)

Integrale aanpak groep 8 naar klas 1
TeamAlert heeft samen met VVN het project V8N1 ontwikkeld als integrale aanpak waarbij jongeren op het basisonderwijs, in de thuissituatie en daarna in de brugklas zich voorbereiden op een (vaak nieuwe) veilige school-thuisroute.

De projecten kunnen los van elkaar ingezet worden maar volgen ze elkaar op dan versterken zij elkaar door de kracht van herhaling (basisschool, thuis en voortgezet onderwijs) en wordt op de leerdoelen verder voortgebouwd, op een moment in het leven waar jongeren extra kwetsbaar zijn. Tegelijk zijn zij, juist in een periode van natuurlijke verandering, ontvankelijk voor gedragsverandering.

Kijk voor meer informatie over het aanbod voor de basisschool op de website van VVN.

Projectomschrijving
Tijdens het project Van 8 naar 1 (V8N1) gaan jongeren met elkaar in gesprek over veilig en sociaal
fietsgedrag. Het project richt zich op brugklassers, die in groepen samen naar school fietsen. De
medewerkers gaan tijdens een korte introductie het gesprek aan met de fietsgroep. Vervolgens gaan de
jongeren aan de slag met evalueren van hun eigen risicogedrag. Dit doen zij door hun gedrag op volgorde
te zetten van welk risicogedrag zij het minst vaak vertonen tot welk risicogedrag zij het vaakst vertonen.

Door na te denken over nadelen van het risicogedrag krijgen de jongeren een negatieve attitude t.o.v. het
risicogedrag en overtuigen als het ware zichzelf van het gewenste gedrag. Middels de quiz committeren
jongeren zich ook aan de deal om veilig en sociaal te fietsen. De jongeren bedenken ook hoe zij het
voornemen gaan volhouden als zij te maken krijgen met haast, irritatie of verveling. Tot slot dragen de
jongeren de sociale norm: ‘Veilig en sociaal fietsen is normaal’ uit door aan een grote teller te draaien. Het
getal op de teller geeft aan hoeveel andere jongeren de deal zijn aangegaan.

Ja, ik wil meer weten over 'Van 8 tot 1'

Check onze interventies op dit thema

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met het gebruik van cookies. Cookies zijn kleine bestandjes die er voor zorgen dat wij de website beter kunnen afstemmen op jouw zoekgedrag en voorkeuren.