Kenniscentrum

  1. Home
  2. Kenniscentrum

Het onderzoeksteam van TeamAlert monitort en onderzoekt voortdurend welke problematiek er speelt binnen de jongerendoelgroep. In dit kenniscentrum vind je een overzicht van al onze onderzoeken en de bijbehorende factsheets.

Onderzoek

Jongeren met auto's als hobby

In Nederland is er een grote groep autoliefhebbers, waaronder veel jongeren, wat zich uit in de vele autoshows die maandelijks worden georganiseerd. Het beoefenen van de auto als hobby lijkt soms gepaard te gaan met risicogedrag, zoals te hard rijden en risicovol rijgedrag. Er is echter nog onvoldoende wetenschappelijk inzicht in de specifieke jongeren die naar autoshows gaan, hun ervaringen met auto’s als hobby, en de relatie tussen deze hobby en risicogedrag in het verkeer. TeamAlert heeft middels dit onderzoek inzicht gekregen in de motivaties en gedragingen van jongeren met een passie voor auto's en hun houding ten opzichte van verkeersveiligheid.

 

Factsheet

Jongeren en de elektrische fiets

De elektrische fiets en fatbike bepalen steeds meer het Nederlandse straatbeeld. Steeds meer jongeren maken gebruik van deze nieuwe vervoersmiddelen (GfK, 2022). Dit is niet zonder risico. Cijfers die zijn verzameld op de Spoedeisende Hulp laten een duidelijke stijging zien in het aantal jongeren (12 t/m 17 jaar) dat letsel oploopt door een verkeersongeval met de elektrische fiets. Dit aantal is tussen 2018 en 2022 verviervoudigd (VeiligheidNL, 2022).

 

Factsheet

Jongeren en afleiding

Afleiding in het verkeer kan verschillende vormen aannemen. Een bekende vorm van afleiding is het telefoongebruik. In 2023 kregen bijna 200.000 automobilisten en fietsers een boete voor het gebruiken van hun telefoon in het verkeer (CJIB, 2024). Jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar gebruiken het vaakst hun telefoon in het verkeer (Van der Kint & Mons, 2023). De meeste jongeren (80%) vinden afleiding in het verkeer een probleem (TeamAlert, 2018). In deze factsheet worden de feiten op het gebied van jongeren en afleiding in het verkeer op een rijtje gezet.

 

Factsheet

Jongeren als kwetsbare verkeersdeelnemers

Factsheet

Jongeren en cannabis in het verkeer

Rijden onder invloed van drugs is verboden, en dat is niet zonder reden. Het vermindert namelijk de rijvaardigheid en vergroot het risico op ongevallen. Toch blijkt dat cannabis, na alcohol, de meest voorkomende drug is in het verkeer (Nationale Drug Monitor, 2024).

 

Onderzoek

Internationale studenten

In de afgelopen jaren is het aantal internationale studenten in Nederland flink gestegen. Omdat veel internationale studenten in de stad wonen (LMS, 2023), is fietsen voor hen een aantrekkelijke optie. Echter kan fietsen in het Nederlandse verkeer voor deze groep best een uitdaging zijn. Internationale studenten zijn gemiddeld vaker betrokken bij verkeersongevallen, overtreden vaker de verkeersregels en maken vaker verkeerde inschattingen in vergelijking met Nederlandse studenten (De Waard et al., 2020).

 

Factsheet

Jongeren als beginnende scooterrijder

In de media is vaak te horen over beginnende scooterrijders. Regelmatig zijn zij de oorzaak van ongelukken of overlast (WNL, 2019; Tweede Kamer, 2018). In 2023 vielen er 12 verkeersdoden onder scooterrijders in de leeftijd van 12 tot en met 24 jaar (CBS, 2024). In totaal vielen er in Nederland 32 verkeersdoden onder brom- en snorfietsers (CBS, 2024). Jongeren blijken dus bij 38% van alle dodelijke ongevallen met scooters slachtoffer te zijn. 

Factsheet

Jongeren en snelheid

Bij ongeveer een derde van de dodelijke verkeersongevallen speelt te hard rijden een rol (SWOV, 2021). Hoe harder iemand rijdt, hoe groter de kans op een ongeluk. Ook geldt: hoe hoger de snelheid, hoe ernstiger de afloop van een verkeersongeval. De kans op (ernstig) letsel is bij 80 km/u groter dan bij 30 km/u (Infopolitie, 2021).

Een onderzoek laten uitvoeren?

Onderzoek

Blogs