Kenniscentrum

  1. Home
  2. Kenniscentrum

Het onderzoeksteam van TeamAlert monitort en onderzoekt voortdurend welke problematiek er speelt binnen de jongerendoelgroep. In dit kenniscentrum vind je een overzicht van al onze onderzoeken en de bijbehorende factsheets.

Factsheet

Jongeren en normoverschrijdend gedrag in het verkeer

Normoverschrijdend gedrag in het verkeer houdt in dat iemand de geschreven of ongeschreven regels die gelden in het verkeer breekt. Uit onderzoeken van TeamAlert blijkt dat een bepaalde groep jongeren op meerdere gebieden normoverschrijdend gedrag vertoont, zoals rijden onder invloed en rijden zonder rijbewijs en asociaal rijgedrag (zoals extreem hard rijden, bumperkleven en rechts inhalen). Zo blijkt 32% van de jongeren in het afgelopen jaar wel eens met te veel alcohol op te hebben gereden (TeamAlert, 2023). In 2021 reed 19% van de jongeren zonder rijbewijs op de scooter, 11% reed zonder rijbewijs in de auto (TeamAlert, 2021). Ruim twee op de drie jongeren maakt zich wel eens schuldig aan asociaal gedrag in het verkeer (TeamAlert, 2022).

Factsheet

Jongeren als maaltijdbezorger in het verkeer

Een kwart van de jonge maaltijdbezorgers is wel eens betrokken geweest bij een verkeersongeluk (TeamAlert, 2022). Gemiddeld blijken maaltijdbezorgers zo’n twee keer per week betrokken te zijn bij een verkeersongeluk (RTL Nieuws, 2019). Regelmatig verschijnen er nieuwsberichten rondom maaltijdbezorgers in het verkeer. Zo plaatste BN DeStem in januari 2023 een bericht over twee ongevallen in nog geen uur tijd met maaltijdbezorgers in Breda (BN DeStem, 2023). Wat er bekend is over jongeren als maaltijdbezorger, wordt in deze factsheet beschreven.

Onderzoek

Jongeren en de eerste keer rijden onder invloed

Het aantal verkeersdoden door een bestuurder onder invloed is de afgelopen jaren flink gestegen (NOS, 2023). Jongeren die onder invloed rijden zijn minder goed in staat om verkeerssituaties te beoordelen, gevaren te herkennen, de auto te besturen en alert te blijven. Eerdere onderzoeken van TeamAlert geven inzicht in de motieven van jongeren om onder invloed te rijden. Maar wat bepaalt dat ze die allereerste keer onder invloed achter het stuur stappen? Hier is nog maar weinig over bekend, terwijl dit een indicatie kan zijn voor herhaaldelijk rijden onder invloed.

 

Factsheet

Jongeren en verkeerseducatie

Over het algemeen bezitten mensen de benodigde kennis en vaardigheden voor een veilige verkeersdeelname niet van nature. Om veilig deel te nemen aan het verkeer moeten deze skills worden aangeleerd (SWOV, 2024). Dat kan door middel van verkeerseducatie.

 

Factsheet

Jongeren en alcohol in het verkeer

De meeste jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar drinken alcohol (Nationale Drug Monitor, 2024). Uit onderzoek van TeamAlert onder jongeren en jongvolwassenen met een rijbewijs (18 tot en met 30 jaar) blijkt dat 25% in het afgelopen jaar weleens met een te hoog alcoholpromillage heeft autogereden (TeamAlert, 2023a). Ook rijden jongeren regelmatig op de fiets of scooter nadat ze een drankje hebben gedronken (TeamAlert, 2023b; de Waard et al., 2016). Dit is niet zonder gevaar: bestuurders onder invloed kunnen verkeerssituaties niet meer goed beoordelen en ze zijn minder alert (SWOV, 2023). 

 

 

Factsheet

Jongeren en risicogedrag

Jongeren vertonen vaker dan volwassenen risicogedrag op allerlei gebieden. Zo is te zien dat jongeren vaker risicogedrag vertonen op het gebied van gezondheid en criminaliteit, maar ook in het verkeer (Twisk & Stelling, 2014). Jongeren rijden bijvoorbeeld vaker dan volwassenen onder invloed van drugs (Houwing et al., 2011), krijgen vaker snelheidsbekeuringen (CBS, 2018) en gebruiken vaker hun telefoon tijdens het fietsen (Van der Kint & Mons, 2022). Waarom hebben jongeren deze neiging tot risicogedrag? En wat zijn de gevolgen van dit risicogedrag voor het verkeer?

 

Onderzoek

Rijden onder invloed van cannabis

Cannabis is in Nederland een veelvoorkomende drug; volgens de Nationale Drug Monitor gebruikte bijna een kwart van de Nederlandse bevolking in 2022 cannabis. Om te onderzoeken in welke mate Nederlanders onder invloed van cannabis autorijden, voerde TeamAlert eind 2023 onderzoek uit naar cannabisgebruik in het verkeer. De helft van de cannabisgebruikers van 18 jaar en ouder reed in het afgelopen jaar binnen 8 uur na het blowen in de auto. Bijna een kwart deed dit binnen één uur na het blowen.

 

Onderzoek

Jongeren en de fietshelm

Jongeren zijn relatief vaak slachtoffer van fietsongevallen. We zien het aantal jongeren dat op een elektrische fiets rijdt toenemen. Vanwege de snelheid van dit nieuwe voertuig worden preventieve maatregelen om jongeren op de fiets te beschermen steeds relevanter. Omdat hoofd -en hersenletsel één van de meest voorkomende typen letsel zijn bij ernstige fietsongelukken (VeiligheidNL, 2022), wil provincie Flevoland achterhalen of er kansen zijn om fietshelmgebruik onder jongeren te stimuleren. De provincie vroeg TeamAlert hier onderzoek naar te doen.

 

Een onderzoek laten uitvoeren?

Onderzoek

Blogs