9200000093431598.jpg

Dit is alles wat je moet weten over de huidige trends onder jongeren

Jongeren en waar ze zich de hele dag mee bezighouden. Het blijft voor veel ouderen een soort groot vraagteken. Niet zo gek ook, want iedere dag duiken er weer nieuwe trends op, introduceert Instagram weer een nieuwe feauture en komt er ergens op de wereld wel weer een nieuw onderzoek naar buiten over deze raadselachtige jongerendoelgroep. Gelukkig ben je bij dit artikel belandt en ben je over welgeteld acht minuten helemaal bij. 

1. YouTube kijken doe je op IGTV

Vorige keer schreef ik 'televisie kijken doe je op YouTube' met daarbij de side note: als je dit artikel pas over een maand na plaatsing leest, is de helft alweer uit. En zo is 't maar net, want YouTube kijken doe je tegenwoordig op IGTV. Jawel, lieve mensen, Instagram Television is een feit. Organisaties die generatie Y en Z willen blijven bereiken en activeren, moeten IGTV omarmen. Uiteraard met een 'mobile-first' mindset en als doel om relevante en verhalende videocontent te produceren voor deze doelgroep. De cijfertjes liegen er niet om: Instagram is in Nederland met ruim 4,1 miljoen gebruikers het snelst groeiende social mediaplatform. In de leeftijdscategorie 15 t/m 19 jaar oud heeft het met 73% meer gebruikers dan Facebook. Tijd om je social mediastrategie bij te stellen. 

Bron: Marketingfacts

2. Study with me!

Een gekke, maar zeer effectieve trend: study with me! Met wie? Jongeren gaan massaal naar YouTube (binnenkort heeft IGTV dat dus waarschijnlijk overgenomen) om urenlang naar studerende leeftijdsgenoten te kijken. Daar zit een psychologische gedachte achter: het kijken naar een studerend persoon werkt niet alleen motiverend, maar ook aanstekelijk. Dat komt mogelijk door spiegelneuronen in je brein, die maken dat je moet gapen als je iemand ziet gapen of trek krijgt als je iemand ziet eten. Blijkbaar werkt dit ook bij het zien van een studerend persoon. Je bent dan sneller geneigd dat gedrag te imiteren en in de study vibe te komen. Zoek maar eens op! 

3. De snelle planga

Het is onvermijdelijk dat je dit voorbij hebt horen komen. De snelle planga. Hier komt een gedegen omschrijving van de trendsetter, rapper Donnie, himself: “De definitie van een snelle planga is als je zeg maar iemand ziet, maar je ziet z’n bril, maar je ziet hem snel. Maar je moet nog een keer kijken. Dus als je twee keer kijkt, dat is de definitie van een snelle planga, ouwe”. Even tussen jou en mij: het is gewoon een zonnebril die er best wel blits uitziet. Graag gedaan. 

4. Techbedrijven gaan ervoor zorgen dat we minder op onze telefoon kijken

Smartphoneverslaving is een feit. Onder alle 18- t/m 25-jarigen beschouwt 29% zichzelf verslaafd aan social media (dat is een stijging van 10% ten opzichte van twee jaar eerder!). De aandacht van online trends en de bijkomende verslaving valt samen met een verhoogde maatschappelijke druk op (tech)bedrijven om iets tegen smartphoneverslaving te doen. Als Google en Apple die druk zouden negeren, kan het zijn dat meer aandeelhouders zich gaan roeren. Dat willen ze uiteraard voorkomen. Deze functies zitten straks in Android en iOis: 

  • Zowel Android als iOS heeft straks een dashboard waar je statistieken kunt terugvinden over je gebruik. Dit moet vooral zorgen voor bewustwording.
  • Ook bieden beide besturingssystemen straks een timer aan. Als je eenmaal doorhebt dat je te veel video's kijkt of bijvoorbeeld wel heel veel tijd doorbrengt in Instagram, kun je dat beperken.
  • Introduceren van een uitgebreidere niet-storen functie, die ervoor moet zorgen dat je minder vaak wordt gestoord. Apple verbergt daarnaast straks 's nachts de meldingen die je ontvangt, totdat je 's ochtends wakker wordt.
  • Verder biedt Android een optie aan die ’wind down’ wordt genoemd. Het idee is dat je gekleurde scherm verandert in grijstinten, waardoor het minder aantrekkelijk moet zijn om deze te gebruiken. Apple biedt een soortgelijke instelling al aan.
  • Ten slotte bieden beiden bedrijven ouders de mogelijkheid om de schermtijd van hun kinderen beter te reguleren.

Laten we hopen dat die plannen daadwerkelijk concreet worden gemaakt.

Bron: NOS

Delen gaat nooit vervelen